Kontrol med lastbiler i miljøzonen er en succes

KONTROL: Kontrollen med danske og udenlandske lastbiler i den københavnske miljøzone får ros af de store transportorganisationer. Men kontrollen skal fortsat udvides i takt med, at der kommer flere miljøzoner.
Torbjørn Næs Bertelsen

"Vi har ikke noget at indvende mod den kontrol, som politiet foretager. Den er foregået helt gnidningsfrit."

Rosen fra de to store transportorganisationer, Dansk Transport og Logistik og DI Transport, er ikke til at tage fejl af.

Da miljøzonen, der dækker det indre af København og dele af Frederiksberg, blev vedtaget, var netop disse to organisationer meget kritiske. Ikke alene var der i lovgivningen ingen krav til udenlandske lastbiler om at anskaffe et miljøzonemærke, som danske lastbiler skal bære, hvis de vil ind i zonen, DTL og DI Transport mente heller ikke, at kontrollen med lastbilerne ville komme til at virke, da man frygtede, at politiet ville nedprioritere opgaven.

"Loven må hurtigst muligt ændres, så udenlandske køretøjer også pålægges miljøzonemærker. Det burde ikke være et problem. For hvis danske køretøjer kan pålægges at påsætte miljøzonemærker, når de skal køre i en række tyske byer - og det bliver de - så må det samme kunne pålægges udenlandske køretøjer i de danske miljøzoner," sagde administrerede direktør i DTL Erik Østergaard i august til Altinget.

Nu, i januar, fire måneder efter åbningen af landets første miljøzone, er ønsket om mærkning af udenlandske lastbiler stadig det samme fra organisationerne, men nervøsiteten omkring manglende kontrol af danske og især udenlandske lastbiler, er dalet betragteligt. 140 politianmeldelser og omkring 100 bøder er i de fire måneder blevet delt ud til chauffører og vognmænd, der ikke overholdt reglerne med bl.a. at få sat partikelfiltre på de mest svinende af lastbilerne.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00