Mindre luftforurening fører ikke nødvendigvis til mindre forurening

LUFTFORURENING: Det har ikke nødvendigvis positive konsekvenser for luften i byerne, når forureningen falder. På paradoksal vis kan der tværtimod komme flere sundhedsskadelige partikler, viser ny forskning.

Luften bliver ikke nødvendigvis renere, sygdomsrisikoen mindre og politikerne mindre bekymrede, selv om der kører færre dieselbiler i gaderne.
Luften bliver ikke nødvendigvis renere, sygdomsrisikoen mindre og politikerne mindre bekymrede, selv om der kører færre dieselbiler i gaderne.Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jacob PedersenAndreas Arp

Hvis man fortsætter med at bruge de nuværende modeller, vil tiltagene på det her område ikke have samme videnskabelige belæg.

Kristian Holten Møller
Postdoc, Kemisk Institut ved Københavns Universitet

Luftforureningen, der årligt dræber 4.200 mennesker i Danmark, bliver ikke nødvendigvis mindre, selv om mængden af NOx-gasser fra især dieselbiler falder.

Andre sundhedsskadelige partikler i luften kan nemlig tværtimod – ganske opsigtsvækkende – blive flere, hvis der er mindre NOx i luften, lyder konklusionen i ny forskning fra Københavns Universitet og amerikanske Caltech.

"De modeller for luftforurening, som politikerne i dag bruger som belæg for deres beslutninger, vil med den nye viden blive mere retvisende og bedre til at forudsige konsekvenserne af et tiltag. Hvis man omvendt fortsætter med at bruge de nuværende modeller, vil tiltagene på det her område ikke have samme videnskabelige belæg," siger forsker Kristian Holten Møller, der er medansvarlig for forskningen, til Altinget. 

Dokumentation

Om luftpartikler
Partikler er små stoffer i luften, der ophober sig i lungerne eller kan trænge ud i blodet. De inddeles efter størrelse i grove, fine og ultrafine partikler, hvoraf de mindste anses for at være de mest skadelige.

1. Grove partikler består især af støv og er dannet af mekanisk vejstøv, dækslitage, byggestøv og jordstøv og pollen. Partiklerne falder hurtigt til jorden og bliver derfor ikke transporteret særlig langt. De bliver ofte stoppet i næsen, halsen eller den øverste del af lungerne.

2. Fine partikler bliver skabt af kemiske reaktioner i luften mellem gasser, der forurener. Det kan være svovl eller kvælstof fra motorer og kraftværker. Disse partikler er lettere og transporteres over lange afstande med vinden. De fine partikler bliver stort set kun fjernet fra luften, når det regner eller sner, og de kan trænge helt ud i lungeblærerne. 

3. Ultrafine partikler stammer særligt fra forbrænding og udstødning fra dieselmotorer og bliver ikke transporteret særlig langt. Partiklerne er de mest skadelige, fordi de både kan nå ud i de yderste lungeblærer, men også kan tage vejen videre ud i blodbaner. De kan være skyld i dannelse af blodpropper og øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme  og kræftsygdomme. 

Kilde: Lungeforeningen.


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00