Ny rapport om online-valgkamp 2011 og 2007

VALGKAMP ONLINE: Danske Medier udgiver omfattende kortlægning af valgkampen 2011, som den foldede sig ud på internettet sammenlignet med 2007.
Foto: Altinget.dk
Redaktionen

Valgkamp og internet har siden Folketingsvalget 2007 været to uadskillelige størrelser. 

Politikerne benytter internet og alle andre digitale kanaler i deres valgkamp, og vælgerne søger i stor stil information om de opstillede kandidater, partierne og de aktuelle debatter under valgkampen på nettet.

Derfor har organisationen Danske Medier fået kortlagt, hvordan valgkampen 2011 fandt sted på internettet sammenlignet med det foregående valg i 2007. 

"I rapporten kan man blive klogere på, hvordan vælgerne brugte nettet under valgkampen i 2011 og se sammenligninger med valget i 2007, hvor samme forskere udarbejdede en lignende rapport", skriver vicedirektør Morten Helveg Petersen, Danske Medier, i rapportens forord. Han har som bekendt selv en fortid som radikalt folketingsmedlem.

Fakta

Danske Mediers valgundersøgelse bygger på data indsamlet i perioden 19. september til 4. oktober 2011 af analysevirksomheden Gemius. Data er indsamlet i forbindelse med en løbende måling af danske hjemmesider suppleret med en spørgeskemaundersøgelse. 


Kilde: Danske Medier

Rapporten er lavet af professor Jens Hoff, Københavns Universitet, lektor Jacob Linaa Jensen, Aarhus Universitet, lektor Lisbeth Klastrup og Ph.d.-studerende Sander Schwartz, IT-Universitetet samt lektor Niels Brügger, Aarhus Universitet.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Helveg Petersen

MEP (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00