Parlamentarikere strammer skruen på miljøvurderinger

MILJØ: EU’s folkevalgte vil have mere armslængde, borgerinddragelse og kontrol med de såkaldte VVM-undersøgelser og blandt andet gøre dem obligatoriske ved al udvinding af skifergas.
Store anlægsprojekter som motorveje, havne, broer og lufthavne ligger under EU's VVM-direktiv.
Store anlægsprojekter som motorveje, havne, broer og lufthavne ligger under EU's VVM-direktiv. Foto: Colourbox
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES - Der skal gøres mere for at undgå interessekonflikter og inddrage borgerne, når store anlægsprojekter skal miljøgodkendes. Det mener Europa-Parlamentet, der onsdag lagde sig fast på sin forhandlingskurs i den igangværende opdatering af EU's miljøvurderingskrav, det såkaldte VVM-direktiv.

Dermed skruer de folkevalgte op for kravene til det direktiv for vurderinger af virkninger på miljøet (VVM), der lige nu bliver behandlet i EU-systemet.

Parlamentet vil blandt andet have gjort mere ud af høringsprocesser, der holder offentligheden informeret om omfanget af anlægsprojekter i deres nærmiljø. De vil have nationale portaler med information og flere muligheder for at gøre indsigelser, når der bygges broer, havne, motorveje og lufthavne, eller når der bores og graves efter olie og mineraler.

Skifergas skal under lup
Dertil kommer et helt nyt krav om, at al brug af såkaldt fracking - hydraulisk frakturering - skal underkastes VVM-undersøgelser. Anvendelsen af den omdiskuterede boremetode, hvor kemikalier pumpes ned i undergrunden ved udvinding af blandt andet skifergas, var slet ikke en del af direktivet, fordi EU-Kommissionen planlægger et særskilt udspil, der skal regulere brugen.

Det vil parlamentarikerne dog ikke vente på, til stor glæde for Margrete Auken (SF), der sidder i Parlamentets Grønne gruppe.

"Det er helt centralt, at vi i dag har vedtaget tydelige regler om krav til VVM-undersøgelser for skifergasprojekter. Dermed har vi sagt til olie- og gasindustrien, at de ikke bare har frit lejde til at bore sig igennem Europa i deres iver efter at "fracke" sig frem til gas," siger hun.

Ingen interessekonflikter
Derudover skærper de folkevalgte kravet til, at der skal være vandtætte skotter mellem bygherren og den myndighed, der giver VVM-tilladelsen, for at undgå interessekonflikter.

Den danske regering har gjort klart, at det kan give problemer, når staten eller kommunerne sætter anlægsprojekter i gang og derfor får svært ved at overholde et ønske om armslængde, der i princippet beder dem holde afstand til sig selv.

Fakta
VVM-direktivet
EU-direktivet for vurdering af virkninger for miljøet (VVM) sætter standarden for miljøvurdering ved større anlægsprojekter. Det næsten 30 år gamle direktiv er nu under opdatering, så det tager højde for den miljømæssige og samfundsmæssige udvikling, der er sket siden direktivets vedtagelse i 1985. 

Forslaget indebærer blandt andet, at ansvaret for VVM-udredningerne flyttes fra myndighederne over på bygherren. Samtidig skærpes kravene til inddragelse af ekspertbistand, ligesom det bliver muligt at stille krav om monitorering af projekter, der kan have særlig indvirkning på miljøet. Hvert land vil også skulle etablere en kvikskranke for VVM for at lette sagsbehandlingen, ligesom der vil blive strammet op på tidsfristerne.

Parlamentet stiller sig også tøvende over for muligheden for at miljøgodkende større projekter via nationale anlægslove, sådan som det er praksis i Danmark. De kalder det en "pivåben undtagelse med begrænsede proceduremæssige garantier, som kan lede til grundlæggende omgåelse af direktivets implementering".

Folketinget må gerne
Til dansk lettelse har de folkevalgte dog valgt ikke helt at modsætte sig muligheden for at søge tilladelserne via demokratisk mandat, så længe direktivets krav til konsekvensanalyser stadig bliver overholdt. Det betyder, at en ny Femernforbindelse eller Øresundsbro stadig vil kunne godkendes i folketingssalen.

Ifølge Anna Rosbach, medlem af Parlamentet og spidskandidat for miljøpartiet Fokus, er det helt naturligt, at Parlamentet er imod at give myndighederne for meget indflydelse på VVM-processen i sager om offentlige anlægsprojekter.

"Der er jo noget, der hedder mafia. Det er ikke alle lande, der har lige så strikse med de her forhold. Hvis alle lande var som Danmark, Tyskland, Sverige eller Finland, så ville det være fint at lade det være op til de nationale parlamenter. Men problemet er bare, at det i størstedelen af Europa ser anderledes ud," siger hun.

Hun gør dog klart, at hun ikke mener, at for eksempel kravet om armslængde mellem bygherre og myndighed vil blive et større problem for offentlige myndigheder.

"Jeg har en stor tiltro, at vi finder nogle nationale løsninger på det problem," siger hun.

Industrien begræder for meget industri 
Fra Dansk Industri (DI) er der til gengæld begrænset entusiasme for Parlamentets ønske om mere kontrol med miljøkonsekvensvurderingerne. Her er holdningen, at Parlamentet er endt med at læsse en masse ekstra unødig bureaukrati ind i direktivet.

"Miljøkravene var jo ikke svækket i den model, der kom fra Kommissionen. Men der forsøger de at komme lidt mere konstruktivt hen til målet i forhold til, hvilke undersøgelser der skal være. Den respekt for omkostninger har de slet ikke udvist i Parlamentet. Det er meget uheldigt," siger chefkonsulent Morten Løber fra DI.

"Hele tanken om bedre implementering og regelforenkling har Parlamentet slet ikke spillet med på. Det kan undre i en tid, hvor alle andre tænker i produktivitet og konkurrencedygtighed."

DI beklager også Parlamentets kategoriske krav til VVM-undersøgelser af al fracking.

"Man stiller nogle enorme barrierer op for innovation og udvikling, hvis man skal lave en VVM, hver gang man forsøger at slå med ørerne. Det kommer til at afholde nogle fra at gå i gang," siger DI-chefkonsulenten.

Parlamentarikerne vil nu skulle afvente, at EU's ministre bliver enige om deres forhandlingslinje. Målet fra det siddende litauiske formandskab er dog at få de to EU-lovgivere til at blive enige inden jul.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anna Rosbach

Fhv. MEP (DF og Fokus), fhv. regionsrådsmedlem (DF), Region Hovedstaden
industrielt design (Technische Universität Berlin), operasanger

Margrete Auken

MEP (SF), næstformand i Europa-Parlamentets Palæstinadelegation
cand.theol. (Københavns Uni. 1971), sognepræst emerita

0:000:00