Debat

SF: Regeringens undskyldninger for reklameordningen er halvdovne og useriøse

Reklameordningen er langt fra velfungerende. Det er klimaskadeligt og langt de færreste vil savne reklamerne, hvis vi endelig får dem udfaset, skriver Carl Valentin (SF).

Tilbudsaviserne er en stor klima- og miljøudfordring, skriver Carl Valentin (SF).
Tilbudsaviserne er en stor klima- og miljøudfordring, skriver Carl Valentin (SF).Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Carl Valentin
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kender du følelsen? Du vågner op før fanden får sko på, springer ud ad døren og hopper forventningsfuld hen til postkassen.

Genstanden for din jagt? Et sandt eldorado af farvestrålende papirer. Duften af tryksværte. Et virvar af muligheder – ugens tilbudsaviser. Veltilfreds tager du byttet med ind i hjemmet, og nyder det med en god kop kaffe, mens solen står op uden for.

En svimlende salighed sænker sig over læsningen – hvad kan jeg købe i næste uge?

Lyder det ikke velkendt? Ellers rammer det her måske din virkelighed bedre: Du skal finde et sjældent, men vigtigt brev i postkassen, men så møder synet dig: et vildsomt kaos af reklamer hænger ud af postkassen som et forstoppet springvand.

Du formår kun med stort besvær overhovedet at få åbnet den, og svovlende fisker du brevet ud.

Mit bud er, at det sidste scenarie gælder for langt de fleste af os. Og ud over at være et irritationsmoment for modtageren er papirreklamerne også et stort miljø- og klimaproblem.

Ud over at være et irritationsmoment for modtageren er papirreklamerne også et stort miljø- og klimaproblem

Carl Valentin (SF)
Miljøordfører

Klimaet kan ikke fravælge
Vi mennesker kan fravælge reklamerne. Men det kan klimaet ikke. Danske tryksager koster kloden op mod 300.000 tons CO2 årligt, viser en undersøgelse for COOP. Til sammenligning handler hele klimadebatten i Danmark om at finde en besparelse på cirka 10 millioner tons CO2 i 2030.

Sløjfede vi papirreklamerne, ville vi altså – vupti – komme et lille skridt tættere på det samlede mål.

Findes der så en nem måde at tømme postkasserne for både irritation og CO2? Ja, her er en idé, der er så banal, at det gør ondt: man burde fremover skulle tilvælge reklamer i stedet for at fravælge dem. Samtykke er jo et udbredt koncept i vores samfund – så hvorfor ikke også lade det gælde her?

Desværre er regeringens egen postkasse ekstra proppet for tiden. De har nemlig stoppet den fuldstændig til med dårlige undskyldninger. Jeg synes derfor, vi skal give en hjælpende hånd og rydde ud i undskyldningspostkassen, undskyldning for undskyldning – det trænger den til.

Useriøse undskyldninger
Den første dårlige undskyldning, vi finder i postkassen, er, at en reklamer-ja-tak-ordning vil skade de lokale medier, fordi det vil blive dyrere for dem at uddele deres ugeaviser. Den politiske ordfører for S, Christian Rabjerg Madsen, mener, at en ny reklameordning derfor vil skade det lokale demokrati.

Men helt ærligt. At tage det lokale demokrati som gidsel i sagen er useriøst. Selvfølgelig skal vi passe på vores lokale demokrati, men det kan vi jo sagtens gøre uden at udlede op mod 300.000 tons CO2? Hvilke andre demokrati-tiltag koster 300.000 tons CO2 om året? Har ugeaviserne et problem med økonomien, må det fikses i en anden politisk aftale – ikke gennem klimaskadeligt ressourcespild.

Den næste dårlige undskyldning er en ægte klassiker i politikernes bugnende undskyldningspostkasse: EU. 

Carl Valentin (SF)
Miljøordfører

Den næste dårlige undskyldning er en ægte klassiker i politikernes bugnende undskyldningspostkasse: EU.

Simon Kollerup (S) har tidligere afvist en ny ordning, fordi han mente, at EU ville finde den ulovlig. En aktindsigt viser dog nu, at EU-Kommissionen umiddelbart er positivt stemt over for en ny dansk ordning. Flere steder i Holland er en lignende ordning også allerede indført. Så bolden ligger hos regeringen.

Vi er nu nået til bunden af postkassen. Og her finder vi regeringens sidste og mærkeligste dårlige undskyldning: at den nuværende ordning er en ”velfungerende ordning,” som Rabjerg Madsen (S) har udtrykt det til DR.

En underligt bred og reaktionær kommentar. Ja, nærmest halvdoven i sin nostalgi. For gad vide, hvad han mener med ”velfungerende”? Er det, at den sikrer et par arbejdspladser? Eller er det ren og skær papir-slumromantik? 

Nej, Rabjerg Madsen: Reklame-ordningen er ikke velfungerende – hverken for forbrugerne eller for klimaet. Jeg tror, at få vil savne reklamerne. Og dem, der gør, kan jo stadig bare bestille dem.

Ja, så fik vi tømt regeringens postkasse for dårlige undskyldninger. Nu mangler regeringen bare at tømme den for reklamer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00