Debat

Skat løser ikke trafikprop

Koncentrat af lederen "Skat er en dårlig kur mod trafikpropper" i Berlingske Tidende 14/4 2005.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Bompenge og kilometerafgifter lyder lokkende, men er dybt asociale og løser ikke problemerne

Kilometerafgift og bompenge er pludselig blevet sesamord, der skal få byernes trafikpropper til at forsvinde. Ikke mindst i København er der stærke kræfter, der ønsker at øge udgifterne for at være selvtransporterende. Meget overraskende er Venstres ellers hyperliberale trafikborgmester, Søren Pind, roteret 180 grader og melder sig nu som tilhænger af nye trafikskatter til målrettede trafikinvesteringer. Og endnu mere overraskende lod statsminister Anders Fogh Rasmussen forstå, at ekstra trafikafgifter er velegnede emner for lokale beslutninger.(...)

I dag er der direkte forbud mod kommunale beslutninger om afgifter på kørsel. Et forbud, der bør fastholdes. I regeringsgrundlaget står der udtrykkeligt, at trængselsproblemerne i hovedstaden skal afhjælpes. Men der står ikke et eneste ord om, at det skal ske med nye trafikskatter. (...)

Problemet er, at der ikke eksisterer tilfredsstillende alternativer til privatbilismen. Og det problem kan man ikke beskatte sig ud af. Yderligere vil nye trafikskatter i ekstrem grad have social slagside. De lavest lønnede, som ikke kan undvære bil for at få dagligdagen til at hænge sammen, kan få svært ved at finde penge til ekstra trafikskatter. Og hvis en moderat trafikskat ikke mindsker trafiktrængslen, kan man jo bare skrue løs på den nye skatteskrue, så der efterhånden bliver rigtig god plads til velhavere, ministre og borgmestre, der ikke behøver at bekymre sig om ekstraskatten ved biltransport i byområderne. Og hvem tror på, at nytænkning med trafikskatter stopper ved bygrænserne. Næste trin kan blive en særlig motorvejsskat for at forhindre motorvejskøer og så videre. I forvejen er det en principiel uskik at opkræve afgifter ved passage af Øresunds- og Storebæltsbro. Den uskik må holdes i ave, og det gør man i hvert fald ikke ved at give mulighed for at opkræve lokale trafikskatter. Heldigvis har statsministeren ved nærmere eftertanke besindet sig og lægger nu klar afstand til Søren Pinds drømme om at få en ny skatteskrue at dreje på. Tak for det.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Fogh Rasmussen

Formand og stifter, Rasmussen Global og Alliance of Democracies Foundation, seniorrådgiver, Citigroup, fhv. generalsekretær, Nato, fhv. statsminister (V), partiformand & MF
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1978)

Søren Pind

Bestyrelsesformand, Danish Cyber Defence, formand, The Danish Ronald Reagan Society, fhv. uddannelses- og forskningsminister, MF (V)
cand.jur. (Københavns Uni. 1997)

0:000:00