Skatteminister: Skattestop er vores troværdighed

INTERVIEW: Skattestoppet har vendt dansk politik på hovedet. Nu skal S forklare, hvor skatten skal op – i stedet for, at V skal forsvare, hvor partiet vil skære i den danske velfærd, siger skatteminister Kristian Jensen (V) i dette interview med Altinget.
Lars Igum Rasmussen

Vi er mere end 1500 dage efter indførslen af skattestoppet, og Socialdemokraterne aner fortsat ikke, hvad deres modtræk skal være.

Kristian Jensen (V)
Skatteminister, MF
Skattestoppet er dén politiske bold, der ene og alene har fået spillet over på de borgerliges banehalvdel. En banehalvdel, Socialdemokraterne ikke har befundet sig på i lang tid, og som de endnu ikke har fundet ud af spille på.

Samtidig er skattestoppet et genialt politisk værktøj - en hjørnesten i Venstres politik mange år ud i fremtiden - der er med til at lappe på politikernes troværdighed over for borgerne.

Det siger skatteminister Kristian Jensen (V), og fremhæver i et interview med Altinget.dk, at skattestoppet har medført et markant værdiskifte i både den praktiske politik og i den politiske debat herhjemme.


Skatteminister Kristian Jensen kalder mere end 1500 dage med skattestop for "en fantastisk succes." (Foto: Rasmus Flindt/Altinget)

Dokumentation

Skattestoppets fem punkter:

1. Ingen skat eller afgift må sættes op.

2. Opkræves skatten eller afgiften som en procentsats, f.eks. momsen, bliver procentsatsen ikke sat op.

3. Opkræves skatten eller afgiften med et kronebeløb pr. enhed, f.eks. benzin- og dieselafgiften, sættes kronebeløbet ikke op.

4. Hvis der er tvingende grunde til at indføre eller forhøje en skat eller afgift, vil dette ske således, at merprovenuet ubeskåret anvendes til at sænke en anden skat eller afgift. Samme princip vil blive anvendt, hvis det af miljømæssige grunde er ønskeligt at indføre eller forhøje en miljøafgift. Såfremt Danmark bliver nødt til at sænke en skat eller afgift som følge af EU-beslutninger eller internationale aftaler, kan mindre provenuet kompenseres gennem forhøjelser af andre skatter eller afgifter. Det forudsættes, at en sådan omlægning er provenuneutral.

5. Der er lagt et loft over det kronebeløb, som boligejeren betaler i ejendomsværdiskat. Værdistigninger på fast ejendom vil derfor ikke udløse yderligere ejendomsværdiskat.

Kilde: Venstres hjemmeside

Kristian Jensens CV

Født 21. maj 1971 i Middelfart som søn af friskolelærer Jens Erik Jensen og friskolelærer Ellen Jensen. Efter endt HH-eksamen fra Lemvig Handelsskole 1991 elev i Unibank Lemvig og blev i 1993 ansat som bankassistent i Unibank Brande. Afsluttede i 1995 FinansDiplomStudiet. Blev 15. maj 1999 gift med Trine Overmark Jensen, og har to drenge.

Kristian Jensen startede tidligt med at engagere sig i politik. Han meldte sig i 1988 ind i Venstres Ungdom, i 1993 blev han medlem af VUs landsstyrelse og året efter af forretningsudvalget og i perioden 1995-1997 var han landsformand for Venstres Ungdom.

Som nyvalgt folketingsmedlem var han i sin første valgperiode IT- & telepolitisk samt idrætspolitisk ordfører for Venstre og medlem af Kulturudvalget, Skatteudvalget og Trafikudvalget.

Efter regeringsskiftet i 2001 fik han en mere fremtrædende rolle i partiet som finanspolitisk ordfører, jeg blev medlem af Finansudvalget og næstformand i Skatteudvalget.

Kristian Jensen blev skatteminister 2. august 2004.

Kilde: Venstres hjemmeside


Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00