Karina Lorentzen Dehnhardt
 svarer 
Nick Hækkerup

Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om teknisk bistand til et ændringsforslag, der deler lovforslaget og udskiller den del af lovforslaget, som vedrører pligt til registrering af kameraer i POLCAM

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 102, Spørgsmål 5
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der deler lovforslaget og udskiller den del af lovforslaget, som vedrører pligt til registrering af kameraer i POLCAM?

Svar fra tirsdag den 28. april 2020
Lovforslaget har til formål at følge op på de initiativer i regeringens trygheds- og sikkerhedspakke, der omhandler øget mulighed for overvågning.

Lovforslaget indeholder således forslag om at ændre tv-overvågningsloven, så offentlige myndigheder, herunder kommuner, og private får udvidede muligheder for at foretage tv-overvågning.

Derudover indfører lovforslaget § 1, nr. 10 (2 e), en pligt til registrering af tv-overvågning i politiets register for tv-overvågningskameraer (POLCAM). POLCAM gør det muligt for politiet at danne sig et overblik over, hvor der er etableret tv-overvågningskameraer, samt oplysninger om hvem politiet skal kontakte for at få adgang til videomateriale til brug for en efterforskning. Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det, at en overtrædelse af kravet om registrering af tv-overvågning og væsentlige ændringer i politiets register over tv-overvågningskameraer (POLCAM) straffes med bøde.

Efter Justitsministeriets vurdering har forslaget om obligatorisk registrering af tv-overvågning i POLCAM en så nær sammenhæng med den øvrige del af lovforslaget om øget mulighed for tv-overvågning, at det af lovtekniske årsager ikke vil være hensigtsmæssigt at udskille forslaget til et selvstændigt lovforslag.

Jeg kan derfor ikke støtte en sådan opdeling af lovforslaget.

Et ændringsforslag kan imidlertid udformes som følger:

a Ændringsforslag om deling af lovforslaget 1) ovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

2 A.

»Forslag til lov om ændring af lov om tv-overvågning (Styrkelse af trygheden og sikkerheden ved udvidelse af adgangen til tv-overvågning for private og offentlige myndigheder)« omfattende § 1, nr. 1-13 og §§ 2-3.

B.

»Forslag til lov om ændring af lov om tv-overvågning (Styrkelse af trygheden og sikkerheden ved obligatorisk registrering af tv-overvågning)» omfattende § 1, nr. 10 og nr. 14 og §§ 2-3.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b Ændringsforslag til det under A nævnte forslag udgår.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]

Til § 2 3) tk. 2 udgår.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]

c Ændringsforslag til det under B nævnte forslag udgår.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]

Bemærkninger Til nr. 1 Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag. Det ene forslag (A) vedrører indførelsen af regler, der giver offentlige myndigheder og private øgede muligheder for at foretage tv-overvågning. Det andet forslag (B) vedrører ind3 førelsen af en pligt for private og offentlige myndigheder til registrering af tv-overvågning i det nationale register for tv-overvågningskameraer (POLCAM).

Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.

Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.

Til nr. 4 Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.

0:000:00