svarer 
Trine Bramsen

Forsvarsudvalget spørger forsvarsministeren, Trine Bramsen, om kommentar til henvendelse af 3/6-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende ombygning og udvidelsen af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 166, Spørgsmål 22
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/6-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende ombygning og udvidelsen af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly, jf. L 166 - bilag 16?

Svar fra mandag den 8. juni 2020
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/6-20 fra Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer vedrørende ombygning og udvidelsen af Flyvestation Skrydstrup til at kunne modtage NATO-Tankfly, jf. L 166 - bilag 16?” Svar:

Indledningsvis vil jeg understrege, at den udvidelse, der vedrører NATO-kapaciteter og eventuelle flyvninger, er medregnet i de udarbejdede støjberegninger for Flyvestation Skrydstrup. Der er således ikke tale om yderligere støj i forhold til de beregninger, der har ligget til grund for udarbejdelse af støjkompensationsmodellen, hvor naboer kompenseres for den yderligere F-35-flystøj, som der vil være i fremtiden i forhold til flyvninger med de nuværende F-16-fly.

Flyvestation Skrydstrup er allerede i dag NATO-flyvestation. Danmark skal på linje med øvrige NATO-lande bidrage til alliancens kapacitetsopbygning. Det er både i vores og alliancens interesse, at vi har kapaciteter, der kan bruges til at beskytte vores tryghed og sikkerhed. NATO-byggeriet indebærer, at Flyvestation Skrydstrup skal kunne modtage tankfly fra allierede.

Konkret skal der på Flyvestation Skrydstrup bygges et parkeringsområde med tankningsanlæg i den nordøstlige del af flyfeltet. Desuden skal de såkaldte ”taxiways”, der forbinder parkeringsområdet med startbanen, udvides ligesom der bygges nogle supplerende brændstoftanke.

I forbindelse med byggeriet vil der blive indhentet myndighedstilladelser på helt normal vis. Byggeriet finansieres af NATO, og de fysiske anlægsarbejder vil foregå i perioden 2021 - 2023. Udgiften forventes at blive på ca. 100 mio. kr..

Dato:

Enhed:

Sagsnr.:

Dok.nr.:

Bilag:

8. juni 2020 PIM 2020/003973 100595 Ingen FORSVARSMINISTEREN Holmens Kanal 9 1060 København K Tlf.: +45 7281 0000 Fax: +45 7281 0300 E-mail: [email protected] www.fmn.dk EAN: 5798000201200 CVR: 25 77 56 35 NATO-byggeriet er en del af en samlet kapacitetspakke, som NATO efter flere års planlægning vedtog i februar 2018. Byggeriet blev endeligt autoriseret af NATO’s Investeringskomité i maj 2020.

Beslutningen om NATO-byggeriet har således ingen sammenhæng med den danske beslutning om at udskifte F-16 med F-35.

Borgergruppen Foreningen Flyvestation Skrydstrups Naboer anfører, at støjen fra tankflyene ikke er korrekt medregnet i de offentliggjorte flystøjsberegninger. Det kan jeg afvise.

Det fremgår af støjrapporten ”Beregning af flystøjbelastning” fra april 2019, at støjdata for tankfly KC-135 i forbindelse med flystøjberegningerne hentes i den støjdatabase over kendte flytyper, der er tilknyttet beregningsprogrammet.

Antallet af KC-135-operationer er fastsat på baggrund af en vurdering af det fremtidige øvelsesbehov.

Da tankfly betragtes som et transportfly, er disse fly placeret i kategorien ”Udenlandsk Transportflyvning” på lige fod med C-130- og C-160transportfly.

Vedrørende støjudsendelsen fra de fire motorer på en KC-135 i tomgang har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse oplyst, at disse svarer til støjudsendelsen fra én F-16 motor med samme frekvensfordeling plus 3 dB, som er anvendt i forbindelse med terminalstøjberegningerne. Vedrørende flystøj er støjudsendelsen fra en F-16-start uden efterbrænder ca. 15,6 dB større end en start med KC-135-tankfly. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har videre oplyst, at den samlede dosis lydenergi i flystøjsberegningerne fra KC-135-operationer vil udgøre ca. 0,001 % af den samlede dosis lydenergi (TDENL) fra Flyvestation Skrydstrup.

Borgergruppen anfører videre i henvendelsen, at det er udtryk for en forældet tankegang, at noget støj er undtaget godkendelsespligt og dermed støjreguleringen, og at det ikke kan forsvares eller begrundes ud fra et argument om landets sikkerhed at undtage en del af den samlede støj.

Forsvarsministeriet har tidligere kommenteret dette synspunkt i den kommenterede høringsoversigt, som er oversendt til Forsvarsudvalget (L 166, bilag 1).

Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 5, forudsættes det, at der – som det også i det væsentligste er tilfældet efter de nugældende regler – ikke fastsættes begrænsninger for så vidt angår støj fra flyvninger for politiet, eftersøgning- og redningsmissioner, miljø- og overvågningsflyvninger, flyvninger i forbindelse med suverænitetshævdelse, flyvninger i forbindelse med humanitære indsatser, flyvninger i Sagsnr.: 2020/003973 Dok.nr.: 100595 forbindelse med internationale opgaver og flyvninger i forbindelse med intensive uddannelsesperioder med henblik på internationale opgaver, herunder i relation til opgaver for FN. Dermed følger støjreguleringen i det væsentligste principperne i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1994 om støj fra flyvepladser.

At de pågældende flyvninger er undtaget fra støjreguleringen skal ses i lyset af, at der er tale om flyvninger, som enten er akutte eller har en særlig sikkerhedsmæssig betydning. Det vil således ikke være acceptabelt, at støjreguleringen begrænser Forsvarets mulighed for at udføre f.eks. redningsaktioner eller suverænitetshævdelse.

Det skal dog understreges, at kompensationsordningen er baseret på det fulde støjbillede, herunder også bl.a. afvisningsberedskabet i forbindelse med suverænitetshævdelse.

Operationer med tankfly vil være reguleret i den kommende støjbekendtgørelse på samme vis som øvrig fly- og terminalstøj. Det indebærer, at operationerne som udgangspunkt vil være omfattet af bekendtgørelsens støjgrænser, med mindre der er tale om operationer af den særlige type, hvor der ikke fastsættes begrænsninger.
0:000:00