Søren Egge Rasmussen
 svarer 
Lea Wermelin

Søren Egge Rasmussen (EL) spørger miljøministeren, Lea Wermelin, om i hvilket omfang sikrer lovforslaget, at man kan pålægge kommuner at rydde op efter sig selv, hvis de f.eks. har haft ansvar for en losseplads

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 96, Spørgsmål 1
I hvilket omfang sikrer lovforslaget, at man kan pålægge kommuner at rydde op efter sig selv, hvis de f.eks. har haft ansvar for en losseplads?

Svar fra torsdag den 10. december 2020
Den gældende miljøskaderegulering sikrer, at den ansvarlige for en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade skal foretage de nødvendige forebyggende og afværgende foranstaltninger for at håndtere skaden.

Miljøskader er særligt alvorlige forureninger og skader på miljøet. Det kan f.eks. være en jordforurening, der er en følge af en direkte eller indirekte tilførsel af stoffer, organismer eller mikroorganismer til jord eller undergrund, og som medfører en betydelig risiko for, at menneskers sundhed påvirkes negativt. Ansvaret påhviler den, der er ansvarlig for driften, det vil sige den, der driver eller kontrollerer den erhvervsmæssige aktivitet, uanset om den er privat eller offentlig og uanset om den udføres med eller uden økonomisk gevinst for øje.

En kommune er således også omfattet af de gældende regler om miljøskader og kan blive pålagt ansvar for en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade. Hvis en kommune er ansvarlig for en miljøskade er udgangspunktet, at kommunen skal forestå håndteringen af miljøskaden og afholde omkostningerne hertil. Dette gælder også for miljøskader sket som følge af en kommunalt drevet losseplads.

Miljøskadeloven finder dog ikke anvendelse på en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade, når der er forløbet mere end 30 år siden den emission eller begivenhed, der førte til miljøskaden eller faren for den overhængende miljøskade.

Det nye i dette lovforslag er, at en ansvarlig for en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade, der stammer fra visse typer af forurenende virksomheder, ikke fremover kan få lempet sit ansvar, hvis skaden eller den overhængende fare for skade er 1) forvoldt af tredjemand og er indtrådt til trods for, at passende sikkerhedsforanstaltninger var truffet, 2) skyldes overholdelse af ufravigelige forskrifter, der er fastsat af en offentlig myndighed, medmindre forskrifterne følger af påbud eller instrukser, der skyldes den ansvarliges egne aktiviteter, eller 3) (kun for indtrådte miljøskader) er forvoldt ved en emission eller begivenhed, der udtrykkeligt var tilladt og som ikke skyldes den I disse situationer vil den ansvarlige fremover være ansvarlig for afhjælpning af miljøskaden, men kan få godtgjort rimelige udgifter af staten.

Lea Wermelin / Paolo Perotti
0:000:00