Aaja Chemnitz Driefer
 svarer 
Peter Hummelgaard

Aaja Chemnitz Larsen (IA) spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, om at uddybe hvad ”anden dokumentation” også kan være, vil det f.eks. være tilstrækkeligt med en bekræftelse af en tidligere arbejdsgiver, med en angivelse af perioden borgeren har arbejdet, samt angivelse af hvor mange timer ugentligt borgeren har arbejdet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 104, Spørgsmål 5
Som regeringen selv bemærker, vil det i mange tilfælde være vanskeligt for den enkelte borger at indhente dokumentation for, at tilknytningen til arbejdsmarkedet er opfyldt mere end 42 år tilbage i tid – især for de ældste årgange, hvor anciennitetskravet opgøres fra 1971. Det besværliggøres yderligere, hvis en del af den opsparede anciennitet ikke kan indhentes fra offentlige systemer og registre, som f.eks. ATP eller en a-kasse, hvilket vil være gældende for størstedelen af ansøgere, som skal dokumentere arbejdstilknytning i Grønland. Af samme årsag foreslår regeringen, at i tilfælde, hvor der ikke foreligger registerdata at, ”anden dokumentation” kan anvendes, f.eks. lønsedler, udbetalingsspecifikationer eller indbetalinger til pensionsordninger. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:

• Kan ministeren uddybe hvad ”anden dokumentation” også kan være, vil det f.eks. være tilstrækkeligt med en bekræftelse af en tidligere arbejdsgiver, med en angivelse af perioden borgeren har arbejdet, samt angivelse af hvor mange timer ugentligt borgeren har arbejdet?

• I forlængelse heraf, hvad vil, i et tilfælde hvor der ikke findes tilgængelige registeroplysninger, eksempelvis for en selvstændig fisker eller fanger som har arbejdet tilbage i 70’erne, være fyldestgørende dokumentation i forhold til arbejdstilknytningen?

• I tilfælde, hvor der ikke findes tilgængelig registerdata, og den tidligere arbejdsgiver til en lønmodtager ikke længere eksisterer, hvad vil så være fyldestgørende som dokumentation?

Svar fra torsdag den 10. december 2020
”Som regeringen selv bemærker, vil det i mange tilfælde være vanskeligt for den enkelte borger at indhente dokumentation for, at tilknytningen til arbejdsmarkedet er opfyldt mere end 42 år tilbage i tid – især for de ældste årgange, hvor anciennitetskravet opgøres fra 1971. Det besværliggøres yderligere, hvis en del af den opsparede anciennitet ikke kan indhentes fra offentlige systemer og registre, som f.eks. ATP eller en a-kasse, hvilket vil være gældende for størstedelen af ansøgere, som skal dokumentere arbejdstilknytning i Grønland. Af samme årsag foreslår regeringen, at i tilfælde, hvor der ikke foreligger registerdata at, ”anden dokumentation” kan anvendes, f.eks. lønsedler, udbetalingsspecifikationer eller indbetalinger til pensionsordninger. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:

• Kan ministeren uddybe hvad ”anden dokumentation” også kan være, vil det f.eks. være tilstrækkeligt med en bekræftelse af en tidligere arbejdsgiver, med en angivelse af perioden borgeren har arbejdet, samt angivelse af hvor mange timer ugentligt borgeren har arbejdet?

• I forlængelse heraf, hvad vil, i et tilfælde hvor der ikke findes tilgængelige registeroplysninger, eksempelvis for en selvstændig fisker eller fanger som har arbejdet tilbage i 70’erne, være fyldestgørende dokumentation i forhold til arbejdstilknytningen?

• I tilfælde, hvor der ikke findes tilgængelig registerdata, og den tidligere arbejdsgiver til en lønmodtager ikke længere eksisterer, hvad vil så være fyldestgørende som dokumentation?” Svar:

Med henblik på at beskæftigelse som lønmodtager skal kunne tælle med i opgørelsen af anciennitet på arbejdsmarkedet, vil der udover egentlig dokumentation også kunne indgå perioder, hvor det efter en konkret vurdering må anses som sandsynliggjort, at lønmodtageren har været i beskæftigelse, herunder sandsynliggjort, hvor mange timer, den pågældende har været beskæftiget.

Hvis en lønmodtager har dokumentation eller får bekræftelse fra sin tidligere arbejdsgiver på ansættelsen med angivelse af ansættelsesperiode og timetal, vil dette som udgangspunkt være tilstrækkelig dokumentation i forhold til at optjene anciennitet.

I forhold til selvstændigt erhvervsdrivende optjenes anciennitet beregnet på baggrund af virksomhedens overskud. Der skal således være dokumentation for, at pågældende har drevet selvstændig virksomhed og virksomhedens overskud. For drift af selvstændig virksomhed før 1. januar 1974 skal den selvstændigt erhvervsdrivende fremlægge dokumentation for, at vedkommende har været selvstændigt erhvervsdrivende.

Men det skal i alle tilfælde være sandsynliggjort, at personen har været i beskæftigelse eller har drevet selvstændig virksomhed.

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 3, vil der på bekendtgørelsesniveau blive fastsat nærmere regler om krav til dokumentationen.

Jeg henviser i øvrigt til spørgsmål nr. 3 til L 104.
0:000:00