Ellen Trane Nørby (V) spørger børne- og undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, om ubalancer i AUB-systemet
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Ministeriet har været i dialog med AUB og bedt om indblik i seneste budgetopfølgning som forelagt for AUB’s bestyrelse. Denne viser, at der 19. december 2020 Sags nr.: 20/25269 efter 3. kvartal 2020 havde været udgifter for 766 mio. kr. mere til trepartsaftalen fra maj 2020 end AUB’s eget budgetskøn.
Afvigelse kan alene henføres til det midlertidige løntilskud, der forventes væsentligt dyrere end forudsat i trepartsaftalen, jf. svaret på spørgsmål 16 til dette lovforslag. Denne budgetopfølgning skal dog ses i lyset af, at hovedparterne af udgifterne forbundet med trepartsaftalen fra maj 2020 falder i 4. kvartal 2020 – og også ind i 2021. Budgetopfølgningen for 3. kvartal 2020 er således behæftet med en væsentlig usikkerhed. Udgifterne til flere af de største tiltag i trepartsaftalen fra maj 2020 kan først opgøres endeligt i løbet af 2021.
Det bemærkes herudover, at AUB’s økonomi består af mere end initiativerne i trepartsaftalen fra maj måned. Udviklingen i hele den ordinære lønrefusionsordning, skolepraktikydelse m.v. påvirker således også AUB’s økonomi for 2020.
AUB’s seneste bestyrelsesforelagte estimat for regnskabet 2020 for hele AUB indebærer et årsresultat, der er ca. 2,2-2,3 mia. kr. dårligere end AUB’s budget for 2020.
Dette årsresultat afspejler dermed også forventningen til udgifterne til det midlertidige løntilskud til private virksomheder.
Det gælder for alle tilskudsordninger, at der kan være udsving hen over et år. Et udgiftsniveau i nogle måneder er ikke nødvendigvis repræsentative for alle måneder, da ferieperioder, skoleplanlægning samt implementering af nye tiltag kan indebære, at udgifterne fordeles skævt over et år.
Derfor baserer den foreslåede model for et fleksibelt uddannelsesbidrag sig på de løbende regnskabstal for et helt kalenderår. Hermed udlignes udsving i konkrete udbetalinger over året, ligesom Folketingets fastsættelse af bidraget ved lov vil basere sig på et grundlag, der er blevet vurderet af AUB’s revision.
Samlet set er jeg derfor ikke enig i spørgsmålets præmis om, at regeringen hverken sikrer åbenhed om økonomien i AUB eller en fremadrettet balance i AUB. Nærværende lovforslag sikrer en balance, men det baseres på reviderede årlige regnskabstal, hvilket er i fuld overensstemmelse med Rigsrevisionens beretning. Regnskaberne for AUB er offentligt tilgængelige.
Samtidig vil ministeriet bede AUB om at foretage en opgørelse i 2021 af udgifterne forbundet med trepartsaftalen fra maj måned 2020, når der er en højere grad af sikkerhed for det endelige resultat. Denne opgørelse vil jeg oversende til Børne- og Undervisningsudvalget.