Efter Infrastrukturkommissionen

INTERVIEW: Infrastrukturkommissionen fik en blandet modtagelse, men transportministeren støtter op om prioriteringen af hovedstaden og Østjylland i dette interview om tiden efter Infrastrukturkommissionen.
Transportminister Carina Christensen (K) er glad for, at der nu er kommet et udspil til den danske infrastruktur, der ikke tager hensyn til lokalpolitiske interesser.
Transportminister Carina Christensen (K) er glad for, at der nu er kommet et udspil til den danske infrastruktur, der ikke tager hensyn til lokalpolitiske interesser.

Vi skal have en åben dialog om, hvad det er for prioriteringer, vi skal lave, og hvorfor hovedstaden fylder så meget.

Carina Christensen
Transportminister

Der har både været ris og ros til den længe ventede Infrastrukturrapport.

De kritiske røster har hævdet, at rapporten prioriterer behovet for investeringer skævt mellem de enkelte landsdele, men de får nu svar på tiltale af transportminister Carina Christensen (K):

"Jeg synes ikke, at den er skævvredet. Der er meget fokus på hovedstaden og Østjylland, men yderområderne er ikke glemt - heller ikke i det videre arbejde. Vi skal sætte ind dér, hvor behovet er størst," siger ministeren, og fortsætter:

"Vi kommer ikke uden om kommissionens prioritering af hovedstadsområdet og Østjylland, men de har jo også anbefalingerne om hængslerne, som skal få infrastrukturen til at hænge sammen. De peger på, at det store H skal være robust, og man skal kunne komme hurtigt ind til hovednettet fra yderområderne."

Ikke hensyn til lokalpolitiske interesser
Ifølge Carina Christensen har Infrastrukturrapporten givet Danmark et historisk grundlag at lave beslutninger ud fra. Et grundlag, der ikke vil ligge under for sognerådspolitikken:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00