Debat

KL: Økonomi ofte stopklods for miljørigtige indkøb

GRØNT INDKØB: KL er lunken over for de kommende EU-regler, der gør det lovpligtigt for offentlige indkøbere at udregne miljøeffekterne, før de vælger nye biler og busser. Prisen oftest afgørende, skriver KL-formand.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Men virkeligheden er jo desværre også sådan, at kommunerne ofte ikke er i en situation, hvor der er luft i økonomien til at købe dyrere ind for at tilgodese klima- og miljøhensyn.

Jens Stenbæk
Formand for KL's miljøudvalg

Jens Stenbæk (V),
Formand for KL's Miljøudvalg

Kommunerne er allerede aktive i forhold til klimaproblematikken - på mange fronter. Der er en del kommuner, som indarbejder hensyn til energieffektivitet og miljøkonsekvenser i deres indkøb - også når det gælder indkøb af biler og busser.

Intentionerne bag de nye EU-regler er fine. Det offentlige er samlet set en stor indkøber, og derfor kan det offentlige være med til at trække en efterspørgsel på miljø- og klimavenlige produkter.

Kommunerne skal tage den endelige beslutning
Af samme grund har KL længe arbejdet med at fremme de grønne indkøb i kommunerne.

Det har været vigtigt for os, at de nye regler understøtter den lokale indsats- og respekterer, at klima- og miljøhensyn må indarbejdes i indkøbet på linje med andre parametre. Når man handler, skal mange hensyn gå op i en højere enhed. Sådan er det også for en kommune - og derfor bør det altid være kommunen, der efter konkrete afvejninger selv træffer valget.

Regler giver øget fokus
De nye regler pålægger kommunerne at indarbejde miljøkrav i udbudsmaterialet og undersøge og gøre rede for de indkøbte bilers omkostning for miljøet. Det vil uden tvivl skærpe bevidstheden om energieffektive indkøb.

Det er dog vores opfattelse, at udviklingen allerede trækker i den retning. Men virkeligheden er jo desværre også sådan, at kommunerne ofte ikke er i en situation, hvor der er luft i økonomien til at købe dyrere ind for at tilgodese klima- og miljøhensyn.

Er regler den rigtige vej til grønne køretøjer?
Desuden er der altid fare for, at regler af denne karakter udvikler en papirtiger. Kommunerne pålægges en del ekstra research- og papirarbejde, uden at der er garanti for en markant effekt.

Vi kunne godt have tænkt os en debat af, om denne vej er den mest direkte til at fremme energieffektiviteten på transportområdet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Stenbæk

Formand, Andel, formand, Professionshøjskolen Absalon, formand, Danske Professionshøjskolers formandskollegie

0:000:00