Debat

Endnu en kommission - eller blot en vision

DEBAT: Selv om det lugter af syltekrukke, så er det overordentligt vigtigt, at man får sat gang i en ny infrastrukturkommission, skriver DI's infrastrukturchef.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Carlsen,
Chef for infrastruktur, DI 

På DI's erhvervspolitiske topmøde i september blev der diskuteret infrastruktur. Her var bred politisk enighed om, at infrastruktur skal have højere prioritet i fremtiden.

Det kan vi takke Infrastrukturkommissionen for. Kommissionen har klart dokumenteret værdien af transport og infrastruktur - og ikke mindst, hvor værdiskabelsen i dag har trange kår eller ganske enkelt er gået helt i stå.

Nu venter alle med længsel på regeringens investeringsplan. En plan, der er annonceret til at strække sig til år 2020.

Det tager flere årtier at gennemføre store visioner på infrastrukturområdet. Det tog 70 år at samle brikkerne til "Det store H". Ideen om "Det store H" blev præsenteret tilbage i 1930'erne, og først i 2007 med åbningen af motorvejen Ønslev-Sakskøbing blev det store motorvejs-H endeligt færdigt.

Michael Carlsen
Chef for infrastruktur, DI

Behov for at se videre frem
Derfor var der nok en del, der tænkte "gab", "syltekrukke" eller "fantaster", da DI lancerede idéen om en Vision 2050 for dansk infrastruktur. Er der ikke allerede rigeligt at se til? Jo - trængselsproblemerne omkring Hovedstaden, Vejle Fjord og Vestfyn, erhvervstrafikkens enormt dyre spildtid på vejene, havnevirksomhedernes trængsler i byerne samt den kollektive transports ømme punkter er åbenlyse for enhver, der bevæger sig uden for en dør.

Og det er trafikale problemer, der med regeringens investeringsplan bør løses her og nu. Det behøver man ingen vision for at indse.

Men netop for ikke at havne i samme grøftekant igen om 30, 40 eller 50 år er der et lige så åbenlyst behov for en ny vision. Når vi taler infrastruktur, er 2020 og selv 2030 lige om hjørnet.

Det tager flere årtier at gennemføre store visioner på infrastrukturområdet. Det tog 70 år at samle brikkerne til "Det store H". Ideen om "Det store H" blev præsenteret tilbage i 1930'erne, og først i 2007 med åbningen af motorvejen Ønslev-Sakskøbing blev det store motorvejs-H endeligt færdigt.

Hvilken vej skal vi
Det skorter ikke på ønsker og idéer til ny infrastruktur. Kattegatbro, hærvejsmotorvej, højhastighedstog mellem og letbaner i de større byer? Er det gode idéer? Ja - selvfølgelig er de det, men er den ene idé bedre end den anden? Hvornår er idéens realisering relevant?

Eller hvordan får vi hele balladen finansieret? Se det er straks mindre enkelt at svare på. Men én ting er sikker: Det er helt umuligt at svare på, hvis vi ikke aner, hvor vi vil hen.

Derfor er en debat om en langsigtet vision for dansk infrastruktur, Vision 2050, så vigtig at få taget hul på nu. DI er gået i gang - og vi lytter også gerne til dine visioner.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00