Debat

Borgmestre raser over S-ordfører

DEBAT: Borgmestrene fra de sjællandske kommuner, som støtter femte spor-løsningen mellem Ringsted og København, langer i dagens indlæg voldsomt ud mod S' trafikordfører.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Ziegler (K) 
Borgmester i Høje-Taastrup
og Niels Hörup (V)
Borgmester i Solrød 

På vegne af Greve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød og Vallensbæk Kommuner

Vi er 9 kommuner, der ønsker det såkaldte 5. spor som løsningen på udvidelsen af banekapaciteten mellem København og Ringsted. Det gør vi, fordi den løsning er den bedste for vores borgere.

Fordi vi nu har taget del i den offentlige høringsproces, stillet spørgsmål og præsenteret vores vurdering af VVM-undersøgelserne for Trafikudvalget, beskyldes vi for politisk sabotage af Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører i Altingets nyhedsbrev.

Det er for langt ude. Ifølge planen skal de endelige miljøredegørelser komme i foråret 2009, og der fremlægges et beslutningsgrundlag efteråret 2009.

Fordi vi nu har taget del i den offentlige høringsproces, stillet spørgsmål og præsenteret vores vurdering af VVM-undersøgelserne for Trafikudvalget, beskyldes vi for politisk sabotage af Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører i Altingets nyhedsbrev.

Vrede borgmestre
Fortalere for femte-spor-løsningen

Høringsudgaven af miljøredegørelserne har været i offentlig høring frem til 1. december 2008 og her har byråd og kommunalbestyrelser som borgernes folkevalgte en særlig forpligtigelse til at komme med høringssvar.

Trafikudvalget respekterer os
Den opgave har vi taget på os. I vores arbejde med høringssvaret har vi set, at der er god grund til, at der er gennemført VVM-undersøgelser.

Nybygningsløsningens påvirkning af natur- og kulturværdier er omfattende sammenlignet med 5. sporets, den reelle anlægspris og nybygningsløsningens gevinster er meget usikre, og det er uklart, om der overhovedet er behov for løsningens ekstrakapacitet. Høringsmaterialet belyser det ganske enkelt ikke.

Det har vi så tilladt os at gøre opmærksom på - og har stillet en række spørgsmål til - som bør belyses i den endelige miljøredegørelse, der skal fremlægges i foråret 2009. Kan man med rimelighed kalde det sabotage?

Det glæder os, at Trafikudvalget har valgt at bede transportministeren skaffe svar på de spørgsmål vi stiller på baggrund af Trafikstyrelsens miljøredegørelser.

Det tager vi som udtryk for, at den vedtagne beslutningsproces fungerer og respekteres. Trafikudvalget ser os som folkevalgte deltagere i en demokratisk beslutningsproces - og det er jo det, vi er.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

Michael Ziegler

Borgmester (K), Høje Taastrup Kommune, næstformand, Konservative, formand, KL’s Løn- og Personaleudvalg
cand.polyt. (DTH 1992)

0:000:00