Skibe slår hul i Danmarks klimaregnskab

NYHED: Ny rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser viser, at der er voldsomme udslip, der ikke indgår i det danske klimaregnskab. Klima- og energiminister Connie Hedegaard (K) vil have global plan i 2009.
Uffe LaursenOle Nikolaj Møbjerg Toft

At de her udslip ikke regnes med i det danske klimaregnskab betyder, at udslippene ikke indgår i den totale udslipmængde, som Danmark har forpligtet sig til at formindske.

Morten Winther
Seniorrådgiver, Danmarks Miljøundersøgelser
Tonsvis af forurenende og klimakritiske gasser fra de skibe, der sejler rundt mellem danske og internationale havne, bliver aldrig bogført i det danske klimaregnskab. Skibe mellem Danmark og udlandet bidrager f.eks. med 2,6 mio. tons CO2, som ikke indgår i Danmarks samlede nationale klimaregnskab. Det svarer ifølge en netop offentliggjort undersøgelse fra Danmarks Miljøundersøgelser til et ekstra udslip på 5 pct.

Dermed skyder den internationale skibsfart et stort hul i opgørelserne af udslip af drivhusgasser og andre forurenende emissioner.

"At de her udslip ikke regnes med i det danske klimaregnskab betyder, at udslippene ikke indgår i den totale udslipmængde, som Danmark har forpligtet sig til at formindske," siger seniorrådgiver Morten Winther, Danmarks Miljøundersøgelser, DMU, der står bag rapporten. Med andre ord slipper Danmark med en billigere klimaregning, end vi burde.

Og det er ikke kun CO2-regnskabet, der ikke stemmer. Faktisk ser det meget værre ud for forurenende udledninger som kvælstof-ilter (NOX) og svovldioxid, der har en manko på henholdsvis 34 pct. og 167 pct. i forhold til det nationale klimaregnskab, Danmark har rapporteret til blandt andet FN.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00