DF vil begrænse udenlandsk fragtkørsel i Danmark
Linea Sanderbo Kürstein
JournalistpraktikantNår lastbilchaufføren har været i Danmark i syv dage, så skal man ud af landet, men det nytter ikke noget, at man tager over grænsen til Tyskland eller Sverige, og er der i ti timer, og så kommer tilbage. Det står ikke i forslaget, hvor lang tid man skal være ude af et land.
Pia Olsen Dyhr (SF)
Trafikordfører
EU-Kommissionen foreslår, at en lastbil fra et EU-land højst må køre erhvervskørsel tre gange på syv dage, og derefter skal forlade det pågældende land. Dansk Folkeparti vil have cabotagekørsel forbudt:
"De udenlandske chauffører må komme med eksportfragten, læsse af, og så køre igen. Ellers får vi polakker eller andre til at køre rundt heroppe i tre dage, inden de vender snuden hjem igen, og de tager arbejdet fra danske vognmænd, det kan vi ikke være tjent med," siger DF's trafikordfører Kim Christiansen.
Venstre er ikke enige med DF, og støtter EU-Kommissionens forslag om at lave ens regler for cabotagekørsel i samtlige EU-lande: