Cykelmode redder flere kranier

NYHED: Færre cykelulykker ender med hovedskader fordi flere og flere bruger cykelhjelme. Rådet For Større Færdselssikkerhed er stadig imod lovkrav.
Det kan være hektisk i trafikken, men flere solgte cykelhjelme har været med til at sænke andelen af hovedskader ved cykelulykker.
Det kan være hektisk i trafikken, men flere solgte cykelhjelme har været med til at sænke andelen af hovedskader ved cykelulykker.Foto: Altinget.dk
Kasper Frandsen

Jeg tror ikke, at lovgivning på området vil hjælpe på den lange bane. Det kan selvfølgelig ikke afvises, at folk det første stykke tid vil begynde at bruge cykelhjelmen mere. Men på den lange bane er det meget vigtigere, at vores sag vinder frem via frivillighedens vej – det vil give et meget mere positivt syn på sagen.”

Søren Troels Berg
Konsulent hos Rådet for Større Færdselssikkerhed

Det såkaldte Nyrup-syndrom, hvor cykelhjelme ansås for at være kiksede, ser nu ud til at være passé. Cykelhandlerne melder om flere solgte cykelhjelme end nogensinde før.

Samtidig viser tal fra Statens Institut for Folkesundhed, at der fra 1998 og 2007 er sket et markant fald i antallet af hovedskader ved cykelulykker. Andelen af hovedskader udgør i 2007 22 pct., hvilket er et fald på 28 pct. i forhold til 1998.

Specielt stort er faldet i andelen af hovedskader hos børn og unge under 20 år, hvor tallet faldt fra 34 procent i 1998 til 22 procent i 2007.

Det statistiske sammenfald med et stigende antal solgte cykelhjelme og et fald i antallet af hovedskader ved cykelulykker, har fået Statens Institut for Folkesundhed til at konstatere, at cykelhjelmens succes nu kan ses i statistikkerne.

Intet lovkrav på vej
I Rådet for Større Færdselssikkerhed er man glade for udviklingen, og ser det som et tegn på kampagneindsatsen er begyndt at virke:

"Tallene viser, at vores arbejde med fokuserede kampagner er begyndt at virke. Vi har bl.a. søsat kampagnen "Find én fejl" og en kampagne mod cykelhjelmens måske lidt utjekkede image, hvor vi sætter ind mod folks forfængelighed med bl.a. stylister, der er med til at skabe hjelme til den enkelte," siger Søren Troels Berg, konsulent og kampagneleder hos Rådet for Større Færdselssikkerhed, til Altinget | Transport.

I Sverige er det et lovkrav, at alle under 15 år bærer cykelhjelm i trafikken. Rådet for Større Færdselssikkerhed har dog ingen planer om at foreslå et lovkrav svarende til Sveriges:

"Jeg tror ikke, at lovgivning på området vil hjælpe på den lange bane. Det kan selvfølgelig ikke afvises, at folk det første stykke tid vil begynde at bruge cykelhjelmen mere. Men på den lange bane er det meget vigtigere, at vores sag vinder frem via frivillighedens vej - det vil give et meget mere positivt syn på sagen."

Der er ikke nogen konkrete planer om nye projekter for cykelhjelme i trafikken hos Rådet for Større Færdselssikkerhed.

0:000:00