Eksperter: Trafikrapport bør ændres

NYHED: Infrastrukturkommissionens rapport bør korrigeres for skyhøje oliepriser, mener flere af forskerne bag rapporten.
Ifølge forskere bag Infrastrukturrapport bør rapporten korrigeres, hvis oliepriserne fortsætter deres himmelflugt.
Ifølge forskere bag Infrastrukturrapport bør rapporten korrigeres, hvis oliepriserne fortsætter deres himmelflugt.
Fakta
Udregningerne fra DTU

Udregningerne er DTU er baseret på:

- historiske data af sammenhængen mellem olieprisen og antal kørte kilometer

- at trafikken falder med 0,6 procent hver gang benzinprisen reelt stiger med 1 procent


Kilde: DTU Transport

Infrastrukturkommissionens rapport bør korrigeres, hvis oliepriserne fortsætter deres himmelflugt.

Den melding kommer nu fra flere af forskerne bag rapporten, efter at beregninger fra DTU har vist, at antal kørte kilometer med personbil vil falde med 30 procent, hvis olieprisen stiger til 200 dollars for en tønde:

"Hvis niveauet i olie prisen bliver permanent højere, end det der er lagt til grund i Infrastrukturkommissions rapport, så betyder det, at skønnet for trafikvæksten skal justeres ned," siger Mogens Fosgerau, seniorforsker ved DTU transport, der har været med til at lave fremskrivningerne i infrastrukturkommissionens rapport.

Også kommissionsmedlem Claus Vastrup, professor i økonomi ved Aarhus Universitet, mener, at det kan blive nødvendigt at justere rapporten.

Fra vej til bane
"Hvis man kan forudse, at olieprisen er kommet op på et højere niveau, så skal man lave en mindre korrektion af infrastrukturrapporten," siger Claus Vastrup.

Han understreger samtidig, at rapportens udregninger er baseret på, hvad der kan betale sig samfundsmæssigt, og at de stigende oliepriser ikke nødvendigvis er lig med, at man kan drosle ned for investeringerne:

"Det er rimeligt at antage, at en olieprisstigning vil skubbe noget trafik fra veje til jernbaner, så investeringsbehovet bliver jo ikke mindre af den grund," siger Claus Vastrup.

30 procent mindre trafik
Infrastrukturrapporten er det højeste scenarie for olieprisen 85 dollar, og der regnes med en vækst i trafikken på 70 procent i 2030.

Men i dag ligger prisen for en tønde olie på over 123 dollars, og det vil få markant betydning for de konklusioner, som i dag ligger til grund for massive milliardinvesteringer i fremtidens infrastruktur:

"Hvis benzinprisen er 50 procent højere, end vi har regnet med i 2030, så forventer vi 30 procent mindre trafik end i fremskrivningen," siger Mogens Fosgerau.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00