Flertal klar til at sænke fart på motorveje

NYHED: Regeringen og Dansk Folkeparti vil på de uheldsramte motorvejsstrækninger nedsætte fartgrænsen fra 130 til 110 km/t.
Kasper Frandsen

Noget kunne tyde på, at vi skal følge 130 km/t-strækningerne noget nøjere. Hvis det viser sig, at folk kører 20 km/t for stærkt, må vi lukke lidt af for den tillid, vi har vist bilisterne. Så må hastigheden ned igen. Det er jo bare at sætte nogle skilte med 110 km/t i jorden.

Karsten Nonbo
MF, Venstres færdselsordfører
Der skal indføres mere differentierede fartgrænser på både motorveje og landeveje. Det mener et flertal i Folketinget.

Hvor de differentierede fartgrænser indføres, afgøres af, om de konkrete motorvejsstrækninger med en fartbegrænsning på 130 km/t har forholdsvis mange ulykker - og bilister samtidig i stort omfang kører 150 km/t.

Er det tilfældet, vil Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti acceptere, at fartbegrænsningen sættes ned til 110 km/t. Forslaget støttes også af Socialdemokraterne.

Selv samme partier vil derimod have hævet farten på få udvalgte og trafiksikre landeveje samt enkelte motorvejsstrækninger med en begrænsning på 110 km/t.

Manglende rapport
Baggrunden for forslaget er en omdiskuteret og endnu ikke offentliggjort rapport fra Vejdirektoratet, om konsekvenserne af at hæve hastighedsgrænsen på godt halvdelen af motorvejene fra 110 til 130 km/t i maj 2004.

"Noget kunne tyde på, at vi skal følge 130 km/t-strækningerne noget nøjere. Hvis det viser sig, at folk kører 20 km/t for stærkt, må vi lukke lidt af for den tillid, vi har vist bilisterne. Så må hastigheden ned igen. Det er jo bare at sætte nogle skilte med 110 km/t i jorden," siger formand for Færdselssikkerhedskommissionen, Venstres færdselsordfører, Karsten Nonbo til Berlingske Tidende. 

Han peger på, at dele af Sydmotorvejen på Falster og Lolland kan opgraderes til 130 km/t. Også få, trafiksikre landevejsstrækninger er ifølge Karsten Nonbo egnet til en hastighedsgrænse på 90 km/t.

S, K og DF enige
Han bakkes op af De Konservative:

"Vi synes, der skal være 130 km/t på visse dele af motorvejsnettet, og det skal selvfølgelig være dér, hvor det er forsvarligt. Derudover skal vi arbejde videre med differentieret hastighed på landeveje," siger retsordfører Tom Behnke (K).

Vejdirektoratet bør jævnligt vurdere konkrete strækninger og anbefale, om fartgrænsen eventuelt skal sættes ned eller op. Det mener Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heu­nicke, er overrasket over, at de borgerlige partier er parate til at differentiere fartgrænserne og sætte dem ned på uheldsstrækninger, men hilser ideen velkommen.

0:000:00