Minister skal redegøre for tilbageholdt rapport

NYHED: Transportminister Carina Christensen (K) skal i et samråd redegøre for omstændighederne bag den angiveligt tilbageholdte trafikrapport. Det lugter af urent trav, siger SF.
En angiveligt tilbageholdt rapport viser, at antallet af dræbte og tilskadekomne stiger, når fartgrænserne øges. Omstændighederne omkring rapporten skal på torsdag diskuteres i et åbent samråd.
En angiveligt tilbageholdt rapport viser, at antallet af dræbte og tilskadekomne stiger, når fartgrænserne øges. Omstændighederne omkring rapporten skal på torsdag diskuteres i et åbent samråd.Foto: Colourbox
Kasper Frandsen

Enten så lugter det her meget af urent trav, eller også er det bare torskedumt.

Pia Olsen Dyhr
MF, trafikordfører for SF
Fakta
Rapportens hovedkonklusioner:

Der er sket en stigning i antallet af trafikdræbte på de motorvejsstrækninger, hvor hastighedsgrænsen blev hævet fra den 1. maj 2004. Antallet af dræbte er steget med 38 pct. og antallet af tilskadekomne med 8 pct.

Kilde: Jyllands-Posten

I fredags kunne Morgenavisen Jyllands-Posten berette om, at Transportministeriet angiveligt skulle have tilbageholdt en trafikrapport siden november 2007.

Den meget omtalte rapport viser, at antallet af dræbte og tilskadekomne stiger, når fartgrænserne sættes op på de danske veje.

Tilbageholdelsen af rapporten har fået S og SF til at indkalde transportminister Carina Christensen til åbent samråd, hvor hun torsdag 26. juni får mulighed for at forklare sig.

SF: urent trav eller torskedumt
SF’s trafikordfører Pia Olsen Dyhr havde tidligere hørt rygter om rapporten. Derfor skrev hun d. 13. maj til ministeren for at få rapporten frem i lyset, men hun modtog først svar d. 23. juni.

Omstændighederne bag rapportens offentliggørelse er en af årsagerne til, at Socialdemokraterne og SF har indkaldt transportminister Carina Christensen til et samråd:

"Jeg håber at få at vide, hvad ministeren har vidst om rapporten. Enten så lugter det her meget af urent trav eller også er det bare torskedumt," siger SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr til Altinget ǀ Transport og fortsætter:

”Jeg tror, at årsagerne til, at rapporten først er kommet frem så sent, er, at regeringen ønsker højere fart på vejene. Og rapportens konklusioner ville passe meget dårligt ind i den plan," siger hun.

Ud over en forklaring fra ministeren vil de to partier bede om aktindsigt i alle dokumenter, som ministeriet har om rapporten.

DF ønsker forklaring
Også Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen efterspørger en forklaring fra Carina Christensen:
 
"Jeg vil tage kontakt til transportminister Carina Christensen (K) for at få en forklaring på, hvorfor en rapport om udviklingen i antallet af tilskadekomne i trafikken tilsyneladende har været lang tid undervejs, og samtidig bede om en plan for, hvordan vi sikrer, at vi får vendt den negative udvikling i trafiksikkerheden," siger han i en pressemeddelelse.

Samtidig kan han fortælle, at Dansk Folkeparti stadig støtter regeringens forslag om øgede fartgrænser ved udvalgte vejstrækninger.

V: en storm i et glas vand
Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at sagen er gået for vidt:

"Det er stormen i et glas vand. Det er normal procedure, at dele af rapporter, der er ved at blive udarbejdet, ikke må lækkes. For det er vigtigt, at en sådan rapport skal give et helhedsbillede," siger Kristian Pihl Lorentzen til Altinget.

Den forklaring er Pia Olsen Dyhr bestemt ikke enig i:

"Jeg har fuld respekt for, at arbejdet med en sådan rapport tager tid - men otte måneder er altså for lang tid. Jeg tror på, at jo hurtigere fakta, jo bedre en politisk debat får vi," siger hun.  

Ministeren: Vi har ikke skjult noget

Transportminister Carina Christensen afviser, at ministeriet har hemmeligholdt rapporten af politiske årsager.

"Vi har ikke hemmeligholdt nogen rapport. Arbejdet med sådan en vigtig rapport tager naturligvis tid, og tallene skal være korrekte. Vejdirektoratet lægger lige nu sidste hånd på rapporten og har oplyst, at den bliver færdig i næste uge," siger hun i en skriftlig kommentar.

Den forklaring finder Pia Olsen Dyhr ikke tilfredsstillende. Hun påpeger bl.a., at flere af rapportens delkonklusioner allerede har været præsenteret i udlandet, samt at forskerne bag rapporten har erklæret den for færdig.









0:000:00