Danske Havne skuffede over regeringens udkast til havnene

INVESTERINGSPLAN: Danske Havne er ikke imponerede over regeringen efter at være blevet forelagt et udkast over havneinvesteringer fra regeringens investeringsplan, som Altinget|Transport har fået indsigt i.
Foto: Colourbox
Torbjørn Næs Bertelsen
Fakta

Investeringer i bedre baglandsinfrastruktur for havnene:

  • Bedre havneindføring i Esbjerg, herunder opgraderinger af Rute 11.
  • Bedre forbindelser til Kalundborg Havn gennem udbygning af Skovvejen mellem Holbæk og Kalundborg til højklasset vej.
  • Bedre forbindelser til Gedser Havn gennem anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej.
  • Fremtidssikring af de internationale forbindelser til Hirtshals og Frederikshavn Havne gennem øget kapacitet ved Limfjorden ved Aalborg.
  • Fremtidssikring af adgangen til Køge Havn gennem udbygning af Køge Bugt Motorvejen til 8 spor og anlæg af ny bane mellem København og Ringsted over Køge.
  • Bedre forbindelse til havnene i Grenaa og Ebeltoft herunder Kattegatfærgerne gennem anlæg af det såkaldte "nordlige hængsel" til Djursland ved Randers.
  • Bedre forbindelse til Helsingør Havn, herunder Helsingør-Helsingborg-forbindelsen gennem forbedringer af "Kongevejen" i Helsingør.

Regeringen har tidligere givet tilsagn om et statsligt bidrag til Århus Kommunes projekt vedr. anlæg af en tunnel under Marselis Boulevard, ligesom vejforbindelsen til Nordhavn i København drøftes med Københavns Kommune.

Med det udvidede forsøg med kørsel med modulvogntog til de største havne vil der endvidere allerede i de nærmeste år ske en forbedring af havnenes vilkår.


Kilde: Udkast til regeringens investeringsplan

"Jeg håber, det er et tidligt udkast."

Sådan er den umiddelbare reaktion fra Danske Havne, efter at foreningen blev forelagt en liste over regeringens planlagte investeringer i bedre baglandsinfrastruktur for de danske havne.

"Selvfølgelig er vi glade for, at nogle af de store og helt afgørende vejprojekter til havne er med," siger sekretariatschef i Danske Havne Tom Elmer Christensen.

Han er glad for at se på investeringsplanen, at ministerudvalget tager havnene seriøst, men mener stadig, at der er noget vej endnu, før man kan sige, at regeringen har fået det fulde potentiale ud af de danske havne.

"Regeringens udvalg kan få meget mere transport til langt mindre omkostninger for samfundet ved at satse meget mere på det netværk af havne, som havnene i Danmark udgør."

DTL: Rigtigt fornuftigt
Hos Dansk Transport og Logistik er man begejstrede for regeringens udkast. Cheføkonom Ove Holm betegner udkastet som et meget spændende første udkast, hvor man er nået et langt stykke, og fremhæver en række projekter, DTL er tilfredse med.

"Det er rigtig godt, at vi får udbygget forbindelsen med Skovvejen fra Kalundborg til Holbæk. Den har trængt meget. Det vil komme til at styrke kattegatforbindelsen markant, og det er rigtig godt."

Med hensyn til Køge, hvor der lægges op til en udbygning af Køge Bugt-motorvejen til otte spor plus anlæg af en ny bane mellem København og Ringsted over Køge, er der rosende ord med på vejen.

"Køge Bugt-motorvejen er den motorvej, hvor der spildes flest timer, derfor betyder det meget at få den udbygget. Det vil nok være en god ide at fremtidssikre den, så man i myldretiden kan inddrage nødsporet, siger Ove Holm.

"Med hensyn til banen mellem København og Ringsted over Køge er det meget stærkt for godstrafikken. Det vil også have gode udsigter for en kombiterminal i Køge."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tom Elmer Christensen

Specialkonsulent, Foreningen af Lystbådehavne, fhv. specialkonsulent, KL, fhv. sekretariatschef, Danske Havne
cand.scient. i geografi og samfundsfag (Københavns Uni. 1982)

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

0:000:00