Løkke smækker kassen i

INVESTERINGSPLAN: Der vil være 90 mia. i Infrastrukturfonden og ikke en krone mere. Sådan lød beskeden fra finansministeren på fredagens møde om økonomien i regeringens trafikinvesteringsplan.
Foto: Altinget/Flindt
Torbjørn Næs Bertelsen

Infrastrukturfonden som skal udmønte beslutningerne i regeringens trafikinvesteringsplan kommer "kun" til at indeholde 90 milliarder kroner.

Det var beskeden fra finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) på fredagens møde mellem parterne i forhandlingen om en trafikinvesteringsplan frem mod 2020.

"Der er nogen, der mener, at når vi ved, der kommer penge, kunne vi allerede bruge dem nu. Regeringen er indstillet på at bruge pengene, men det er bedre at bruge dem, når de kommer," siger finansminister Lars Løkke Rasmussen til Ingeniøren.

Regeringen havde i sit udspil fra december, "Bæredygtig transport - bedre infrastruktur", lagt op til, at investeringsrammen kunne forhøjes, og opfordrede Folketingets partier til at komme med holdbare finansieringsforslag. Kunne man finde finansieringsforslag, der var holdbare, ville de blive lagt oven i investeringspuljen.

R: Alt er blevet hældt af brættet
En af de ordførere der havde spillet ind med ekstra finansieringsmuligheder, den radikale trafikordfører Johs. Poulsen, havde fredag tydeligt svært ved at skjule sin skuffelse over at regeringen smækkede kassen i.

Han havde tidligere bragt et forslag på banen om, at der skulle ske en reduktion af det indkalkulerede overhead på anlægsprojekter, erfarer Altinget.

I dag lægger man 30 pct. oven i anlægsbudgetterne som en buffer, der skal undgå, at anlægsprojekter overskrider budgetterne. Dette overhead ville De Radikale gerne sætte ned til 20 pct., samtidig med at man vil afskaffe superoptimering af vejprojekter, så man ikke nødvendigvis bruger de absolut bedste materialer, men derimod de næstbedste, som stadigvæk er meget gode. Disse forslag ville indbringe 4 milliarder kroner.

Regeringen havde ikke fidus til hverken dette eller mange af de andre forslag, som blev præsenteret på mødet fredag i Finansministeriet.

"Vi havde spillet ind med en række forslag, der kan udvide den samlede ramme. Vi må konstatere, at det er faldet på klippegrund," siger Johs. Poulsen.

"På mødet oplevede vi, at regeringen reelt ikke havde nogen vilje til at forhandle. De hældte jo bare alt af brættet. Det synes jeg er meget ærgerligt," fortsætter han.

10,6 mia. til forhandling
Ud af de 90 milliarder kroner vil langt de fleste penge allerede være bundet til en række store projekter, såsom fornyelse af signalsystemet på banerne, som kommer til at koste 22 milliarder kroner.

Der var håb i forligspartierne om, at der ville komme flere penge i puljen, efter det kom frem, at tretten allerede vedtagne vejprojekter, som staten overtog fra amterne, ville blive 3,8 milliarder dyrere end ventet.

Dermed er der kun 10,6 milliarder, der er lagt op til forhandling, når forhandlerne onsdag mødes i Transportministeriet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johs. Poulsen

Byrådsmedlem (R), Herning Kommune, formand for Kultur og Fritidsudvalget, fhv. MF (2005-11)
lærer (Herning Seminarium. 1980)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00