EU: Skibsfart og flytrafik skal med i en klimaaftale

CO2-REDUKTION: EU-Kommissionen lægger i sit forhandlingsforslag vægt på, at der skal ske CO2-reduktioner for flytrafikken og skibsfarten. To sektorer, der hidtil har været forskånet for de store reduktionskrav.
Foto: Dampskibsselskabet Norden A/S.
Torbjørn Næs Bertelsen

EU-Kommissionen lægger op til, at de to sektorer skibsfart og flytrafik skal reducere deres udslip til 2005-niveau inden 2020, og til 1990-niveau inden 2050.

Klimaminister Connie Hedegaard (K) glæder sig over, at de to sektorer også skal inddrages i en klimaaftale i København til december.

"Det er jo ret væsentligt, at det kommer med i en global klimaaftale. Det er jo ikke logisk, at de to største internationale transportformer er undtaget," siger hun til Berlingske.

Vigtigt for skibsfarten at aftalen bliver global
I Dansk Rederiforening er konsulent Louise Feilberg ikke ked af, at der er udsigt til, at den maritime sektor vil blive inddraget i en eventuel FN-klimaaftale, som vil sætte krav om CO2-reduktion. Nærmest tværtimod.

"Skibsfarten skal selvfølgelig bidrage til CO2-reduktionen, det er helt afgjort. Det skal vi, og det vil vi. Men det er afgørende, at det ikke bliver på unfair konkurrencevilkår. Skibsfart er en global handels- og transportform, derfor er der brug for globale regler, ellers kan det blive konkurrenceforvridende for EU's maritime virksomheder i forhold til eksempelvis asiatiske selskaber, som ikke er bundet af de samme krav," mener Louise Feilberg.

Hun fremhæver, at den maritime sektor er meget indstillet på at reducere sit CO2-forbrug. Og sektoren er allerede i gang på flere fronter.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00