Debat

Lastbilen er årsag til meget

DEBAT: Mens Karsten Nonbo (V) ventede på, at den ene lastbil overhalede den anden, regnede han lidt på, om et overhalingsforbud for lastbiler kan betale sig.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I mit stille sind, så takker jeg guderne for, at foderbrættet i Brugsen altid er fyldt op, og at visse politikere med "folkets krav i ryggen" ikke fik indført totalt overhalingsforbud for lastbiler.

Karsten Nonbo (V)
MF
Af Karsten Nonbo (V)
MF

Det er fantastisk at stå og beundre en ko æde roer, hø eller halm fra krybben. "Gluuup, gumle, gumle!!" siger det dumme dyr og æder videre uden at ane noget om al den logistik, som ligger bag, at foderet er endt i krybben. Der er kørt dieselolie til traktorer og mejetærskere, der er kørt roer på fabrik og affald retur, der er hentet og bragt mælk til mejeri og til detailhandel. Jeg har somme tider mistænkt mennesker for at have samme uvidenhed, når de henter varer i supermarkedet. Mon de tror, at det "gror" dér?

Det er den type menneske, som også tror, at lastbiler kun kører på vejene for at genere alle andre og især dem selv, når disse i deres personbiler har pokkers travlt med at komme hjem for at se fodbold i fjernsynet eller tværs over Fyn for at drikke kaffe hos tante Agathe og mange andre "livsvigtige gøremål".

Terapeutisk hovedregning 
Indrømmet, jeg forfaldt selv til at udgyde et enkelt ukvemsord forleden, da jeg måtte blive bag en lastbil, der var i færd med at overhale en anden lastbil. Den overhalende kørte vel 80 km/t, og "byttet" kørte 60 km/t. Heldigvis lykkedes det mig at tøjle min vrede og foretage mig lidt terapeutisk hovedregning, alt imens den voldsomme forbrydelse fandt sted:

Førstnævnte kørte altså 22 m/sek. og sidstnævnte 17 m/sek., og når vi medregner vogntogets længde samt sikkerhedsafstand til i alt 40 m, så skulle der jo bruges den enorme tid af hele 8 sekunder for at flytte sidstnævnte op foran førstnævnte. Ja, når jeg brugte hovedregning, så var det naturligvis fordi jeg ikke - af hensyn til færdselssikkerheden - turde kigge på mit ur og tage tid....retskaffen som jeg er.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Agathe måtte vente 
Da jeg selv synes, at jeg er rimelig ferm til hovedregning, så fortsatte jeg med at regne ud, at i alle disse 8 sekunder havde jeg tabt en vejstrækning på 112 m, grundet denne formastelige forbrydelse. Omregnet fra mine lovfæstede og berettigede 130 km/t var der frarøvet mig 3 sekunder. Tænk, hvis jeg skulle ha' hørt på tante Agathe i al den tid.

Næh, i mit stille sind, så takker jeg guderne for, at foderbrættet i Brugsen altid er fyldt op, og at visse politikere med "folkets krav i ryggen" ikke fik indført totalt overhalingsforbud for lastbiler. Et sådant forbud ville jo også betyde, at lastbilen skulle blive bagved den langsomtkørende personbil med trailer, eller vindmølletransporten. Der vil give en lang hale i 1. vognbane, og så vil 2. vognbane "sande til", idet det nu vil blive den langsomste personbil, der vil sætte prop i fremkommeligheden på motorvejen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Nonbo

Fhv. MF 1998-2015 (V) og viceborgmester, Næstved
kriminalassistent (Statens Politiskole 1978)

0:000:00