Trafikaftalen gør ikke op med sognerådspolitikken

TRAFIKFORLIG: Trafikplanen indeholder gode takter, men den er ikke et opgør med sognerådspolitikken, mener medlem af Infrastrukturkommissionen.
Foto: Jens V. Jensen
Anne Bjerregaard

Man skulle have begrundet beslutningerne med et samfundsøkonomisk analyse. Eventuelt have gjort det klart, hvor det ikke kunne betale sig at investere.

Christian Wichmann Matthiessen
Professor ved Københavns Universitet og medlem af Infrastrukturkommissionen
Den store trafikplan skulle gøre op med tendensen til sognerådspolitik og fordeling af vejprojekter efter lokale og regionale interesser. Det slog transportminister Lars Barfoed (K) fast, inden aftalen blev landet. Men det er ikke at se i den endelige trafikplan, mener Christian Wichmann Matthiessen, professor på Københavns Universitet og medlem af Infrastrukturkommissionen.

I starten af januar var Lars Barfoed ellers klar i mælet over for business.dk:

"Vi skal væk fra alt det der med at føre sognerådspolitik. Vores beslutninger skal afhænge af, hvor trængslen og udviklingsbehovet er størst. Derfor skal der især fokuseres på hovedstadsområdet og Østjylland," sagde Lars Barfoed.

Det var inden den 94 milliarder store trafikplan var landet. Nu er er aftalen i hus, men der er stadig tale om sognerådspolitik. Det mener Christian Wichmann Matthiessen, professor på Københavns Universitet og medlem af Infrastrukturkommissionen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00