Mindre befordringsfradrag får lille betydning

SKAT: Skattekommissionen foreslår at sænke befordringsfradraget fra 33 til 25 procent. Det får kun marginal betydning, mener trafikforsker.
Anne Bjerregaard

Skattekommissonens forslag om at sænke befordringsfradraget vil ikke betyde mindre trængsel på vejene, vurderer trafikforsker:

"Otte procent, hvad er otte procent? Jeg mener ikke, at transportfradraget påvirker folks adfærd så meget. Det er jo ikke sådan, at folk bosætter sig langt væk fra arbejdet, fordi de får et højt transportfradrag. Det er noget, der gør hverdagen lettere for folk, der bor langt fra deres arbejde, men jeg tror ikke afgørende, det vil ændre på deres adfærd," siger Henrik Harder fra Aalborg Universitet.

Han pointerer, at de største og tungeste transportfradrag stadig skal findes på Sjælland og i Nordsjælland. Her ligger de højeste indkomster, og her vil en reduktion i befordringsfradraget blive mærket mindst.

Flytter efter fradrag 
Medlem af Skattekommissionen, professor Claus Thustrup Kreiner fra Københavns Universitet fastholder, at reduktionen i befordringsfradraget kan hjælpe på beskæftigelsen og miljøet.

Otte procent, hvad er otte procent? Jeg mener ikke, at transportfradraget påvirker folks adfærd så meget.

Henrik Harder
Trafikforsker, Aalborg Universitet.

"Et problem med transportfradraget er, at det også påvirker, hvor du bosætter dig. Det kan jo betale sig at bo lidt længere væk, hvor huspriserne er lidt billigere, og så giver transportfradraget dig sådan set tilskud til det," siger Claus Thustrup Kreiner. Han påpeger således, at beskæftigelsesfradraget er mere målrettet at skrue på, hvis arbejdssituationen skal forbedres i fremtiden."

Bilafgifter lægges om 
Et andet parameter, som Skattekommissionen peger på, er en omlægning af bilafgifterne.

Vægt- og ejerafgifterne har ikke været pristalsreguleret siden 2002, men intentionen er, at det nu skal gøres årligt. Til gengæld bliver merprovenuet reserveret til en reduktion i registreringsafgiften.

"Tanken med det er jo at få en nyere bilpark. I øjeblikket vil du hellere beskatte folk, der bruger bilen i stedet for den høje registreringsafgift. Den gør jo, at det kan betale sig at køre rundt i meget gamle biler, før man køber den næste. Vi vil hellere sige, at nu kan det bedre betale sig at skifte biler ud mere løbende, for du har jo den løbende afgift, som du kun har på det, at du har bilen," siger Claus Thustrup Kreiner.

Ny aftale om firmabiler 
Skattekommissionen foreslår også, at firmabiler i fri bil-ordningen bliver tillagt en miljøafgift. Det skal tilskynde virksomhederne til at vælge en mere miljørigtig bil.

"Omkostningerne ved at køre privat er meget lave, for eksempel når man tager på skiferie i den her bil, der er betalt af arbejdsgiver, frem for at tage toget, og det går ud over miljøet," siger Claus Thustrup Kreiner.

Trafikforsker Henrik Harder er afventende over for størrelsen af miljøtillægget.

"Det gør det bare dyrere at have firmabil, men jeg tror ikke afgørende, at miljøtillægget bliver så højt, når det bliver politisk vedtaget, at det hæmmer væksten i store firmabiler," siger trafikforsker Henrik Harder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00