Dansk Taxi Råd: Lav bundgrænse går ud over svage passagerer

SKAT: 230.000 kroner er for lav en skæringsgrænse for, hvornår registreringsafgiften rammer hyrevogne. Det går ud over nye miljøteknologier, men også kørsel med ældre og handikappede, mener Dansk Taxi Råd. Men V og K vil ikke hæve bundgrænsen.
Specialtaxaer er dyre at investere i, og de kan komme til at lide under den nye bundgrænse i den grønne bilbeskatning af taxaer. Men regeringen vil ikke højne beløbet.
Specialtaxaer er dyre at investere i, og de kan komme til at lide under den nye bundgrænse i den grønne bilbeskatning af taxaer. Men regeringen vil ikke højne beløbet.Foto: colourbox.com
Anne Bjerregaard
Når kommunerne i fremtiden slår en bevilling op for handikapkørsel, så kan henvendelserne fra vognmændene være til at overse. Forårspakkens lovændring om grøn bilbeskatning gør, at det bliver dyrere at eksempelvis indkøbe specialtaxaer, advarer Dansk Taxi Råd.

"Mange provinsbyer slår netop de bevillinger op med krav om, at det skal være en handicap-indrettet vogn, som i forvejen er ret dyr i anskaffelsespris. Vi er bange for, at vognmanden nu slet ikke vil søge de bevillinger," siger direktør i Dansk Taxi Råd, Trine Wollenberg, der allerede oplever problematikken rundt i kommunerne i dag.

Lov kan få modsat effekt
Lovændringen, der hører under Forårspakke 2.0, der førstebehandles i Folketingssalen torsdag, indebærer, at bundgrænsen for registreringsafgiften for taxaer hæves fra 12.100 kroner til 230.000 kroner. Til gengæld bliver registreringsafgiften for biler over 230.000 kroner forhøjet fra 20 procent til 70 procent.

Et tiltag, der skal fremme indkøb af mindre og mere miljøvenlige taxaer, men som Dansk Taxi Råd frygter, kan få den stik modsatte effekt.

Dokumentation

Skatteministeriets kommentarer til høringssvaret fra Dansk Taxi Råd:

Bundgrænsen på 230.000 kr. er valgt efterden normale pris for en bil, der kan bruges som taxa. De foreslåede regler giver først en højere registrerigsafgift end i dag for personbiler, der inkl. registreringsafgifrt koster mere end omkring 800.000 kr. Det anses for muligt at finde køretøjer, der er egnede til handicap- eller ældrekørsel til denne pris. I øvrigt gælder der særlige regler om registreringsafgift af køretøjer, der er indrettet til befordring af mere end 9 personer, føreren medregnet.

Hvis der skulle tages hensyn til, at taxikørsel kan ske med forskellige biltyper
eller udstyrsvarianter, skulle der arbejdes med en bundgrænse for hver af disse. Det
er ikke hensigtsmæssigt. Det er herudover Skatteministeriets opfattelse, at de nævnte køretøjer ikke er dyrere end almindelige taxiaer.

Kilde: ft.dk


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00