Politisk flertal for gratis internet i alle tog

TOG: Internetforbindelsen i fjerntogene er brugerbetalte, selvom nettet er gratis tilgængeligt i S-togene. V og S er enige: DSB skal tilbyde gratis net i alle tog.
DSB skal tilbyde gratis internet i alle tog. Det mener et politisk flertal, der vil tage det op under trafikforhandlingerne til efteråret.
DSB skal tilbyde gratis internet i alle tog. Det mener et politisk flertal, der vil tage det op under trafikforhandlingerne til efteråret.Foto: www.colourbox.com
Anne Bjerregaard
Sidder du tre minutter i et S-tog i hovedstadsområdet, kan du gratis logge på et trådløst netværk. Bruger du derimod tre timer i et fjerntog fra Århus til København, skal du selv betale for hvert minut, du er på nettet. Forskellen bunder i reklamefinansiering, viser nyt svar fra transportminister Lars Barfoed (K). Men V og S er enige: DSB skal tilbyde gratis internet i alle tog.

Reklamer betaler S-togenes internet
Ministeren er af Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, blevet spurgt, hvorfor passagerer i fjerntoge selv skal punge ud for internetforbindelsen, når nettet er gratis i stadig flere busser og toge landet over.

"Begrundelsen herfor er, at der blandt andet via det høje passagertal på S-tog er mulighed for flere eksponeringer af reklamerne, når S-togs kunder bruger internettet under deres transport, end på fjern- og regionaltog," skriver Lars Barfoed i sit svar.

"Der er herudover for S-tog ikke samme omkostninger til etablering af nettet, som for fjern- og regionaltog, idet der på disse strækninger er behov for masteudbygning og dermed investeringer for at kunne tilbyde kunderne en stabil internetforbindelse," skriver ministeren videre.

Den tidligere transportminister, Carina Christensen, skrev i juni 2008 til Trafikudvalget, at "DSB har fravalgt en reklamefinansieret løsning, idet den efter DSB's opfattelse ikke umiddelbart kan betragtes som en brugervenlig løsning."

DSB vurderer, at brugerne hellere vil betale for internettet end få det finansieret af reklamer. Det er fuldstændig til grin. Igen halser DSB bagefter, og jeg synes, det er pinagtigt

Magnus Heunicke
Trafikordfører, Socialdemokraterne

S: Igen halser DSB bagefter
Men transportministerens og DSB's argumenter er grinagtige, mener Magnus Heunicke:

"DSB vurderer, at brugerne hellere vil betale for internettet end få det finansieret af reklamer. Det er fuldstændig til grin. Igen halser DSB bagefter, og jeg synes, det er pinagtigt."

Magnus Heunicke henviser til den store succes på Lollandsbanen og hos Arriva, hvor netadgangen er gratis og betalt af reklamer. DSB er nødt til at investere i at give passagerne gratis internet på hovedstrækningerne. Især hvis fremtidens bilisme skal nedbringes, siger han:

"DSB og den kollektive trafik kan virkelig vinde konkurrencen med bilerne, når man kan sidde og arbejde på sin plads. Det er et kæmpe konkurrenceparameter, og det er ærgerligt, DSB ikke vil udnytte den fordel 100 procent," siger Magnus Heunicke, der er sikker på, at investeringen i gratis internet vil betale sig ind i form af flere solgte billetter.

Politisk flertal vil kræve gratis internet til alle
Men brugerbetalingen på regional- og fjerntogsstrækningerne kan snart være fortid. Socialdemokraterne vil i efterårets trafikforhandlinger kræve gratis internet i togene. SF er for, og Venstre er også med på ideen:

"Vi mener, der skal være gratis, reklamefinansieret internet i alle tog. Det burde være indført for længe siden. Når Arriva kan, så kan DSB også," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han er klar til at pålægge DSB at indføre gratis internet, men håber DSB kommer politikerne i forkøbet:

"Det er utroligt, vi som politikere skal ind og bestemme det. Enhver togoperatør burde gøre det af egen drift, fordi man er interesseret i flere kunder i butikken," siger Kristian Pihl Lorentzen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00