Busserne blev kørt ud på et sidespor

BUSSER: Bustrafikkens trængte økonomi faldt helt ud af regionernes forhandling i weekenden og dernæst af KL-forhandlingerne. Begge parter beklager
Både regionerne og KL beklager, at busserne ikke blev prioriteret i de respektive forhandlinger
Både regionerne og KL beklager, at busserne ikke blev prioriteret i de respektive forhandlingerFoto: colourbox.com
Anne Bjerregaard

Kanten er størst i forhold til klimamålsætningerne. Man kan ikke reducere privatbilismen uden at give pendlerne et alternativ. Hvis pendlerne skal væk fra bilismen skal de over til noget andet

Carl Holst
Regional udviklingschef, Danske Regioner
Først faldt bussernes haltende økonomi helt ud af forhandlingerne mellem Danske Regioner og Finansministeriet. Dernæst blev de heller ikke prioriteret i KL's forhandlinger.

Det er ellers kun to uger siden, at trafikselskaberne, regionerne og kommunerne fremlagde et fælles visionsoplæg om satsningen på kollektiv trafik. Men der er ikke blevet taget meget hensyn til rapportens indsigelser i Finansministeriet. KL beklager, at de ikke fik pengene hjem.

"Vi havde håbet på at få en aftale om den kollektive trafik og busserne. Parallelt med det løft, som regeringen har givet bane og vej er der også behov for at løfte den kollektive trafik op i et nyt spor og en ny udvikling. Det har vi beklageligvis ikke fået med, og det er vi rigtig kede af," siger formand for KL's teknik og miljøudvalg, Jens Stenbæk (V).

Rutelukninger, men ikke over alt
Da busdebatten var på sit højeste i efteråret 2008 var meldingerne, at hver fjerde busrute var truet af lukning, og det ville kræve mellem 300 og 500 millioner kroner årligt, hvis serviceniveauet i bustrafikken skulle overholdes.

Men det er langt fra sikkert, at det går så galt i 2010, siger Carl Holst, formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling (V).

"Jeg kan ikke sige, at det her kommer til at koste busruter i hele Danmark, for der er nogle regioner, der ikke er så berørte finansielt. Men jeg kan i hvert fald sige, at det generelt vil komme til at koste lukning af busruter."

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00