Ingen nyhed, at togene skal opgraderes i Italien

IC4-SAMRÅD: Det er ingen nyhed, at togene skal opgraderes til sammenkobling i Italien, siger Barfoed. Enhedslisten efterspørger mere fyldestgørende info fra ministeren og DSB fremover
Det kan ikke komme som en overraskelse, at IC4-togene skal opgraderes til sammenkobling i Italien. Det siger Lars Barfoed
Det kan ikke komme som en overraskelse, at IC4-togene skal opgraderes til sammenkobling i Italien. Det siger Lars BarfoedFoto: dsb.dk
Anne Bjerregaard
Det er næppe sidste samråd om IC4-togene, som transportminister Lars Barfoed (K) torsdag deltog i. Men det er ganske sikkert folketingsårets sidste. Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, havde kaldt ministeren i samråd omkring det faktum, at de 14 IC4-tog nu skal retur til Italien for at blive opgraderet til sammenkoblet kørsel.

Det mener Per Clausen ikke, at trafikudvalget er blevet orienteret om.

"Baggrunden for spørgsmålet er ordet fyldestgørende, det handler ikke om fejlinformation. Den information, der bliver videregivet fra DSB bærer præg af at man upræcist forsøger at give indtryk af, at det hele ser bedre ud, end det gør," sagde Per Clausen.

DSB har orienteret korrekt
Han henviste til, at DSB angående opgraderingen i Italien siger, at "det har alle vidst hele tiden", uden det dog nødvendigvis er rigtigt opfattet. Per Clausen mente, ministeren burde have interesse i at fortælle politikerne, hvor togene skal repareres.

Lars Barfoed gav udtryk for, at der alle årene er blevet informeret grundigt om IC4-sagen. Og ikke mindst, at DSB's orientering til folketingets trafikudvalg i maj indeholdt, at AnsaldoBreda skal levere 82 togsæt godkendt til sammenkobling - foruden det ene, der allerede er godkendt til sammenkørsel og står i Danmark. Det indebærer, at de 13 togsæt, der står i Danmark, skal fragtes til Italien og klargøres til sammenkobling.

Jeg vil naturligvis sørge for, der bliver informeret både fyldestgørende og korrekt om den her sag, og det indebærer selvfølgelig også, når det går dårligt, så vi i fællesskab kan ærgre os over det, ligesom vi kan glæde os over, når det går godt

Lars Barfoed
Transportminister (K)

Dette fremgår også af et svar på et paragraf 20-spørgsmål, der er identisk med samrådsspørgsmålet ( se faktaboks ). Lars Barfoed mener ikke, det kan komme som en overraskelse, at togene skal retur til Italien for at opgraderes til sammenkobling.

"Jeg mener, det fremgår ret tydeligt af svaret, at DSB først skal færdiggøre IC4-togene, når de er leveret fra AnsaldoBreda i den konfiguration, der er defineret i forliget mellem DSB og AnsaldoBreda, hvilket vil sige, at de skal kunne sammenkobles," citerede Lars Barfoed fra sit svar.

Han slog fast, at hvor denne opgradering sker og hvordan udelukkende er AnsaldoBredas ansvar.

Barfoed: Naturligvis informere fyldestgørende
"Jeg vil naturligvis sørge for, der bliver informeret både fyldestgørende og korrekt om den her sag, og det indebærer selvfølgelig også, når det går dårligt, så vi i fællesskab kan ærgre os over det, ligesom vi kan glæde os over, når det går godt," sagde ministeren.

Han slog afslutningsvis fast, at IC4-togene gradvist vil blive kørt til Italien, så de ikke mangler i Danmark efterhånden som togene bliver mere indsat i landsdelstrafikken. Ligeledes vil software-problemerne stadig blive løst i Danmark, sådan som DSB gav udtryk for i maj.

Dokumentation

Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har den 12. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål nr. 2408, som jeg hermed skal besvare.


"Mener ministeren, at det har været sandt og fyldestgørende, når DSB har sagt, at IC4-togene skulle gøres færdige i Danmark, når det nu fremgår af ministerens svar på spørgsmål nr. 880 (Trafikudvalget alm. del), at det hele tiden har været meningen, at de 14 IC4-tog, der er leveret, skulle tilbage til Danmark og gøres færdige?"

SVAR:
Jeg antager, at spørgsmålet vedrører det forhold, at 14 enkeltkørende IC4-togsæt skal tilbage til Italien - og ikke Danmark, som det fremgår af spørgsmålet.

Det fremgår af DSB's orientering til Folketingets Trafikudvalg af 20. maj 2009, jf. bilag 482 (TRU alm. del), at,

"DSB har ført drøftelser med AnsaldoBreda om at finde en løsning på det videre forløb. Drøftelserne har resulteret i, at AnsaldoBreda har fremsat et tilbud til DSB vedrørende IC4 og IC2.

Ifølge tilbuddet vil AnsaldoBreda levere 83 IC4 togsæt i en nærmere defineret konfiguration, svarende til det, de har leveret til DSB i maj 2009, det vil sige, som skal kunne sammenkobles (2 togsæt) samt med en række forud definerede supplerende løsninger. AnsaldoBreda's opgave vil dermed være at producere de øvrige 82 togsæt i samme konfiguration som dette togsæt. Derefter vil der for AnsaldoBreda være tale om en relativ simpel serieproduktion."

Endvidere fremgår det, at

"Ved denne løsning, kan DSB selv fastsætte det videre ambitionsniveau for IC4 og IC2 toget. DSB vil få lejlighed til at ombygge/ændre uhensigtsmæssigheder, ligesom DSB kan beslutte at indbygge ikke-kontraktuelle dele i toget. DSB kan endvidere købe bistand til udførelsen af sin opgave."

Jeg mener, at det fremgår ret tydeligt af ovenstående uddrag, at DSB først skal færdiggøre IC4-togene, når de er leveret fra AnsaldoBreda i den konfiguration, der er defineret i forliget mellem DSB og AnsaldoBreda, hvilket bl.a. vil sige, at de skal kunne sammenkobles. Hvordan opgraderingen til denne konfiguration sker for så vidt angår de 14 togsæt, der er leveret, herunder om det sker i Danmark eller Italien, er AnsaldoBreda's ansvar.

Med venlig hilsen
Lars Barfoed

Kilde: ft.dk


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

Per Clausen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (EL), byrådsmedlem i Aalborg, medlem af KLs bestyrelse, bestyrelsesmedlem i AkademikerPension
cand.phil. i samfundsfag (Aalborg Uni. 1988)

0:000:00