Rederier kræver selv stram regulering

SKIBSFART: CO2-udledingen stiger kraftigt hos dansk skibsfart. Rederierne vil hellere end gerne reguleres af en international klimaaftale.
Rederierne ønsker en stram regulering af deres egen branche. Men kun, hvis alle er omfattet, lyder det.
Rederierne ønsker en stram regulering af deres egen branche. Men kun, hvis alle er omfattet, lyder det. Foto: Colourbox
Ida Skytte

Vi læner os ikke tilbage i stolen og siger, at det ikke er vores skyld. I sidste ende er det os, der har ansvaret, og så må vi også stå på mål. Som erhverv har vi regnet ud, at vi kan komme mindst 15 procent ned frem mod 2020.

Jan Fritz Hansen
Vicedirektør, Danmarks Rederiforening

Ifølge sidste uges tal fra Danmarks Statistik er skibsfarten den helt store synder, når det gælder det stigende danske udslip af drivhusgasser.

Det medgiver Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening. Han påpeger samtidig, at væksten blandt andet skyldes fremgangen i dansk skibsfart.

"Vi er et meget stort erhverv fra et meget lille land. Så hvis man sammenligner tallene med de skibe, vi driver, med lille Danmarks økonomi, så får man det her misforhold. Dansk søfart er vokset 10-15 procent om året, og det giver jo et større CO2-udslip, fordi operationen er større," siger han og tilføjer, at skibsfart generelt er mere CO2-venligt end andre transportformer.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00