Ny statistik skal forebygge trafik-død
Af Karsten Nonbo (V)
Formand for Færdselssikkerhedskommissionen
Antallet af dræbte i trafikken har heldigvis været konstant faldende siden de ca. 1.200 mennesker, som blev dræbt årligt i "de glade halvfjerdsere". Bedste resultat blev nået for 2007, hvor vi var helt nede på 306 dræbte. Desværre steg tallet igen i 2008 til 406.
Skal vi længere ned - og det skal vi - så bliver vi nødt til at finde nye måder. Det er ikke nok, blot at sige: "så sænker vi hastigheden yderligere" eller "så skal man have en promillegrænse på 0,0". Altså mere af de samme restriktioner, som vi har brugt før.
Vi er nok nået dertil, hvor den lovlydige dansker siger, at så kan det også være lige meget - nu kører jeg, som jeg finder fornuftigt. Den ulydige er i forvejen ligeglad, men ham skal vi ikke bruge pædagogisk tid på. Ham kan vi kun ramme med konfiskation af køretøj, bøder og frihedsstraf, som skal falde direkte i forlængelse af forseelsen, og det skal vi fortsætte med ufortrødent.
YTR DIG!
Bland dig i transportdebatten. Skriv til [email protected]
Information og motivation
Den gode borger, som desværre også laver forseelser, bliver vi nødt til at informere og motivere noget bedre. Ham skal vi have som medspiller, når vi vil forbedre sikkerheden. Det er ham, som skal formidle de rigtige budskaber rundt i trafikken.
Vi så, at uddelegering af ansvar hjælper, dengang vi øgede den tilladte hastighed på motorvejene i 2005. "Blodet vil flyde", sagde oppositionen og malede dommedag, men her 4 år senere må vi fortsat konstatere, at de ikke fik ret. Før forøgelsen i 05 lå vi mellem 32 og 44 dræbte på motorvej årligt. Siden har vi ligget nede mellem 18 og 30, og i år er vi p.t. på 15. Selv om vi endda har åbnet nye motorveje siden.
Lidt barsk sagt: Skal vi forebygge ulykker, så skal vi straks fortælle sandheden om de lig, vi har på bordet.
Karsten Nonbo (V)
Fmd., Færdselssikkerhedskommissionen
Derfor skal vi have en bedre færdselsstatistik, som er nemmere at formidle ud til trafikanterne. Vi fortæller dem i dag stort set kun om antallet af dræbte og kvæstede, samt at årsagerne er manglende seler, spritkørsel eller hastigheder.
Det er ikke manglende seler, som forårsager ulykker - men de forstærker virkningen.
Har hastigheden været overtrådt, får den gerne hele skylden for ulykken. Den har måske kun forstærket virkningen.
Ny statistik
Derfor nedsætter vi nu er arbejdsgruppe, som skal komme med løsningsforslag til en bedre ulykkesstatistik, som bedre kan formidles til trafikanter, og som skal motivere til bedre køremoral, og hvor man kan lære af andres fejl.
Vi ved intet om mobilsnak, intet om sms eller distraktion i almindelighed. Det bruges ikke statistisk. Samtidig oplyser vi ikke meget, fordi vi er bange for at såre efterladte fra dødsulykker. Oplyser vi noget, så sker det først flere måneder efter, når sagen har været i retten. Lidt barsk sagt: skal vi forebygge ulykker, så skal vi straks fortælle sandheden om de lig, vi har på bordet.