Debat

Regeringen ønsker kloge kørselsafgifter

DEBAT: Det har været nødvendigt at udskyde beslutningen om de nye kørselsafgifter for at få en så god ordning som muligt, mener skatteminister Kristian Jensen (V).
Skatteministeren forsvarer, at kørselsafgifterne er blevet udskudt.
Skatteministeren forsvarer, at kørselsafgifterne er blevet udskudt.Foto: Flindt/Altinget
Niels Th. Dahl

Journalist, 33 år. Journalist på Altinget | Christiansborg fra 2006, redaktør af Altinget | Fødevarer 2006-2008, Altinget | Energi & Klima 2008-2009 og siden 2009 Altinget | Skat.

 

Niels Th. Dahl er uddannet cand. theol. fra Københavns Universitet med studieophold ved Yale University, USA.

 

Tidligere beskæftiget som analytiker i Gunbak PA og Gunbak Strategy og som freelance-journalist på Kristeligt Dagblad og kristendom.dk.

 

Forfatter til biografien "Kristian - Kronprinsen" om Dansk Folkepartis gruppeformand Kristian Thulesen Dahl, der udkom i august 2009.

 

Google+

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Jensen (V)
Skatteminister

Nu er det meste af skattereformen på plads, og vi kan for alvor begynde at tage fat på kommende års udfordringer. En af de ting, som ganske givet kommer til at fylde en hel del, er den planlagte grønne omlægning af bilbeskatningen.

I forbindelse med transportaftalen "Bæredygtig transport - bedre infrastruktur" har regeringen besluttet at gennemføre en fundamental omlægning af bilbeskatningen. Sigtelinjen er, at provenuet fra registreringsafgiften skal halveres og samtidig suppleres med en ny grøn kørselsafgift. Det skal ganske enkelt være billigere at anskaffe sig en bil, mod at det til gengæld bliver dyrere at køre i den.

Helt enkelt er det selvfølgelig ikke. Der er mange hensyn at tage, når et helt afgiftssystem skal laves om.

Regeringens holdning er, at vi hellere vil vente lidt længere på en god løsning, end vi vil indføre en dyr og dårlig løsning her og nu.

Kristian Jensen (V)
Skatteminister

Af hensyn til miljøet skal det fortsat være sådan, at de mest miljøvenlige og energi-effektive biler betaler mindst. Der er også hensynet til trængsel. Ved at lade kørselsafgiften variere i forhold til tid og sted vil det være muligt at reducere trængslen i myldretiden og på de mest belastede vejstrækninger.

Adgang til kollektiv transport
Der skal også tages hensyn til adgangen til kollektiv transport. Hvis der ikke er noget alternativ til at tage bilen, skal afgiften herfor også være lavere. Med hensyn til registreringsafgiften er sigtelinjen, at provenuet skal halveres, hvilket måske lyder enkelt nok. Men det skal gøres klogt, sådan så vi undgår store fald i brugtvognspriserne. Hertil kommer alt det tekniske. Hvordan skal de kørte kilometer registreres, indberettes og kontrolleres, og hvordan skal der betales?

Alt i alt er der tale om et kæmpe stykke arbejde, som uvægerligt kommer til at tage tid, men som også har et kæmpe potentiale. Derfor er det også ærgerligt, at oppositionen fra tid til anden stiller krav om at indføre primitive løsninger som bompenge og betalingsringe omkring de større byer. For sådanne løsninger er simpelthen ikke ambitiøse nok. De vil aldrig kunne udbredes til at dække hele landet og vil heller ikke kunne opfylde alle de krav til et klogt system, som er nævnt ovenfor. I stedet vil de i realiteten bare være en ekstra skat for dem, der bor og arbejder i byerne.

Regeringens holdning er, at vi hellere vil vente lidt længere på en god løsning, end vi vil indføre en dyr og dårlig løsning her og nu. Derfor er det samlede oplæg til omlægningen af bilbeskatningen udskudt til efteråret 2010. Kun på den måde kan vi sikre os, at vi både får det bedst mulige grundlag at træffe beslutninger på, og at vi bliver i stand til at opfylde de meget høje ambitioner, vi har med projektet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)

0:000:00