Debat

Dinosaur løs i Nordsjælland

DEBAT: Den trafikpolitiske dinosaur er en invasiv art, der truer med at ødelægge værdifuld natur, hvis der skal anlægges en motorring 5 i Nordsjælland, advarer DN, som opfordrer miljøministeren til at komme på banen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Michael Leth Jess
Vicedirektør i Danmarks Naturfredningsforening

Ideen om transportkorridoren nord og vest for København har eksisteret i forskellige skikkelser siden starten af 70'erne og rummer blandt andet Motorring 5. Dermed er den et barn af forrige århundredes blinde væksttænkning på linje med Søringen (skrottet 1973), storlufthavnen på Saltholm (skrottet 1980) og atomkraftværket Barsebäck (skrottet 2005).

Motorring 5 kan ikke realiseres i transportkorridoren uden alvorlige konflikter med værdifulde og sårbare naturområder i Nordsjælland: De fredede områder i Mølleådalen og Farum Naturpark vest for København og de fredede områder omkring Kirkelte nord for København. Områder der siden 70'erne også er kommet på EU's liste over særligt beskyttede områder.

Debatten om Motorring 5 rørte senest på sig da folketingspolitikerne for et par år siden besluttede Frederikssundsmotorvejen, men er blevet aktuel igen på det seneste. I sidste uge præsenterede Øresundslobbyorganisationen IBU visionen om København som transitområde, mellem Norden og kontinentet og 16. december kalder Region Hovedstaden til debatmøde om det nye supersygehus ved Hillerød.

Dalai Lama i naturen
At sygehuset får en ny S-banestation må man i denne forbindelse tage for givet. For selvfølgelig tager de kommende års største offentlige investeringer den slags elementære miljøhensyn. Men hvor sygehuset placeres på S-togslinjen mellem Allerød og Hillerød, har stor betydning for fremtidens vejplanlægning: Sygehuset kan kort og godt placeres således, at det kan betjenes af eksisterende vejforbindelser - Overdrevsvejen - eller således at placeringen forudsætter en realisering af Motorring 5 igennem skovområderne Store Dyrehave og Tokkekøb Hegn. I øvrigt tværs gennem det område hvor naturens åbenlyse fredfyldte karma for nogle år siden inspirerede Per Stig Møller til at møde Dalai Lama.

Derfor kære Miljøminister kom på banen - du har endnu planlægningskompetencen - overtag sagen fra kommuner og region, få belyst de forskellige løsninger og deres konsekvenser og spar naturen i Nordsjælland for en invasiv art: Den trafikpolitiske dinosaur.

Michael Leth Jess
Vicedirektør i Danmarks Naturfredningsforening

Sagen minder i uhyggelig grad om motorvejssagen fra Silkeborg: Politikerne ventede til sidst med den sværeste beslutning: Hvor skulle motorvejen krydse Gudenådalen? Kun en kreativ privatperson, en resolut statsminister og en standhaftig ny miljøminister sikrede en løsning, der tilgodeså naturen, selv om man bogstaveligt talt havde bygget sig frem til det punkt, hvor alle anså den naturødelæggende linjeføring som "den sunde fornuft".

Region Hovedstaden har desværre ikke den nødvendige planlægningsmæssige kompetence til at samle trådene. Regionens hovedopgave er sygehuse. Kun dens bibeskæftigelse er som de øvrige regioner regional udvikling, men ikke bindende for kommunerne og kun konkret og på landkort "hvis der males med spraydåse", som det blev udtrykt i forbindelse med kommunalreformen.

Derfor kære Miljøminister kom på banen - du har endnu planlægningskompetencen - overtag sagen fra kommuner og region, få belyst de forskellige løsninger og deres konsekvenser og spar naturen i Nordsjælland for en invasiv art: Den trafikpolitiske dinosaur.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00