Schmidt: Svært at undgå nedfaldne køreledninger

SAMRÅD: Nedfaldne køreledninger kan aldrig helt undgås, meddelte transportministeren i et samråd.
Fakta

Samrådet var indkaldt af Kim Christiansen (DF) på baggrund af et alvorligt nedfald af køreledninger d. 11. november.

Transportministeren oplyste om baggrunden for uheldet:
Torsdag d. 11. november 2010 rev et af de første morgentog køreledningerne ned mellem Østerport og Nørreport ved Boulevardtunnellen med omfattende skader til følge. 300 meter køreledninger blev revet ned og blandt andet en række af de ophæng, der holder køreledningerne blev også ødelagt. S-togstrafikken mellem København H. og Østerport blev aflyst. Inden reparationen kunne iværksættes, skulle S-toget først skæres fri af strømskinnen og bukseres væk. Banedanmark arbejdede i døgndrift i fire dage. Eksempelvis skulle der specialfremstilles 12 af de ophæng, som holder køreledningerne. De blev produceret og monteret inden fredag aften. Hele S-togstrafikken var tilbage til normal procedure søndag eftermiddag. Årsagen til nedrivningen kan ikke fastslås med sikkerhed, men kan skyldes mangel på et såkaldt "horn" eller muligvis hærværk.

 


Kilde: Transportministeriet
En due eller en ballon kan være årsag til nedfaldne køreledninger. Derfor vil det aldrig kunne undgås helt, sagde transportminister Hans Chr. Schmidt (V) på et samråd i Folketingets Trafikudvalg, tirsdag.

Samrådet var indkaldt af trafikordfører Kim Christiansen (DF), som ville vide, hvordan uheld med nedfaldne køreledninger kan undgås i fremtiden. Men det kan det ikke helt, fastslog ministeren.

"Jeg tror ikke på, at vi fuldstændig kan undgå, at køreledningsnedfald sker i fremtiden. Bare en due kan gøre det. Et andet nedfald skete på grund af en ballon med metalpind. Det siger jo noget om, at det her kan ske og kommer til at ske," sagde Hans Chr. Schmidt.

Nedfald af ledninger d. 11. november
Den 11. november 2010 faldt en køreledning ned mellem Nørreport og Østerport. Det gav store forstyrrelser i togtrafikken i flere dage. Det var anledningen til samrådet. Kim Christiansen mener, at det skader DSBs renommé, når der sker den slags uheld, selv om det er BaneDanmark, der har ansvaret for køreledningerne. Men han var tilfreds med ministerens orientering om omfanget af den pågældende skade.

0:000:00