EU vil begrænse chaufførers arbejdstid

ARBEJDSTIDSDIREKTIVET: EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg vil sætte grænser for selvkørende vognmænds arbejdstider. Socialdemokraterne hilser forslaget velkommen, mens både DI og Venstre er stærkt kritiske.
Tyson W. Lyall

Det forslag, som nu ligger på bordene i Europa-Parlamentet, vil være startskuddet til restriktioner på arbejdstid for selvstændige erhvervsdrivende også inden for andre brancher. Det er en glidebane, som hverken de selvstændige vognmænd eller selvstændige erhvervsdrivende inden for andre brancher kan leve med.

Anne Mette Koch Bangsgaard
Chefkonsulent, DI Transport

48 timer om ugen. Så længe må en selvkørende vognmand for fremtiden maksimalt arbejde om ugen, hvis det står til EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg.

Grænsen på de 48 timer, der skal dække over såvel køre- og hviletid som vedligeholdelse og papirarbejde forbundet med kørsel, er en del af et nyt forslag fra udvalget, der skal til afstemning i Parlamentet 15. juni. Venstres MEP Anne E. Jensen mener, at en vedtagelse af forslaget vil føre til unødige indgreb i friheden for de selvstændige erhvervsdrivende.

"Når man først har indført det her ét sted, så er det nærliggende at strække det til andre områder også. Jeg er helt principielt imod tanken bag forslaget. Man forsøger at beskytte folk imod sig selv, og det er jeg ikke tilhænger af," siger hun til Altinget | Transport.

DI: En glidebane
Hos Dansk Industri (DI) deler man Anne E. Jensens bekymring, og man frygter ligeledes, at forslaget vil kunne brede sig som ringe i vandet.

"Det forslag, som nu ligger på bordene i Europa-Parlamentet, vil være startskuddet til restriktioner på arbejdstid for selvstændige erhvervsdrivende også inden for andre brancher. Det er en glidebane, som hverken de selvstændige vognmænd eller selvstændige erhvervsdrivende inden for andre brancher kan leve med," siger chefkonsulent Anne Mette Koch Bangsgaard fra DI Transport i en pressemeddelelse.

Hun pointerer dog samtidig, at DI stadig er optimistiske i forhold til, om forslaget overhovedet bliver vedtaget i EU-Parlamentet.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00