Debat

3F: Skjulte regninger for billige flybilletter skal også betales

DEBAT: Flyv til Warszawa for 75 kroner og til Rom for 164 kroner. Slagtilbuddene står i kø ved startbanen i dansk luftfart. Men alt har en pris. Og de skjulte regninger skal frem i lyset og betales, skriver Jan Villadsen fra 3F.

Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

I lørdags hang mine øjne fast, da jeg nåede side fem i Jyllands-Postens tillæg om rejser. Jeg blev glad på Billund Airports vegne, da jeg så annoncen. For den præsenterede otte nye ruter fra og til Billund.

Men min glæde varede kort, selv om annoncen også fortalte, at Billund Airport årligt har over tre millioner passagerer til 90 internationale destinationer. Det forstår man, når man ser annoncens tilbud på enkeltbilletter til Warszawa for 75 kroner, til Bosnien for 112 kroner. Og til Rom og Barcelona for 164 kroner og 299 kroner!

De to dyreste billetter i annoncen gik til destinationer i Norden. Helsinki i Finland for 1.236 kroner og Bornholm for 499 kroner. Det ville jeg have kaldt billigt, hvis de to tilbud med henholdsvis Finnair og DAT havde stået alene.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Skjulte regninger 
Men det gjorde de ikke. Og på den baggrund gav annoncen sine egne svar på de indlæg, debatten om fremtidens danske luftfartsstrategi foreløbig har bragt. For når flybilletter bliver så billige, at det trodser naturloven, så er der naturligvis skjulte regninger andre steder.

Jeg selv og debattørerne fra Dansk Erhverv, DI, Flyvebranchens Personale Union og SAS har skrevet det klart i vores første indlæg her i Altinget: Der er ikke megen plads til en særlig national dansk luftfartsstrategi, hvis resten af Europa fortsat flyver uden om med skjulte regninger gemt i billige billetter.

Det siger sig selv, at enhver balance er forsvundet helt, når det koster under 500 kroner og det halve af en rejse til Bornholm at flyve til Europas hovedstæder.

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Michael Svane, branchechef i DI Transport og direktør i Dansk Luftfart, beskrev i sit indlæg en af regningerne, nemlig egenfinansieringen af uddannelsen til pilot, der kan løbe op i en million kroner: ”Det medfører, at tilgangen til pilot-uddannelsen bliver socialt skæv. Det betyder også, at piloten efterfølgende skal sikre sig en indtægt, så der kan afdrages på lånet. Dermed sættes piloten i et uhensigtsmæssigt krydspres, der potentielt kan påvirke hensynet til sunde ansættelsesvilkår og sikkerhed”.

Jeg er helt enig. Lige som jeg er helt enig med Thilde Waast og Anders Mark Jensen fra Flyvebranchens Personale Union, der i deres indlæg efterlyser politisk handling retur til gavn for de ansatte i luftfarten til gengæld for de over 43 milliarder sektoren bidrager med til samfundet.

Priser uden bund
Tilbage til de billige tilbud i annoncen for Billund Airport. De tre billigste kommer fra Wizzair og Ryanair. Flyselskaber, der er kendt for at sende regninger videre til de ansatte via det, som SAS-direktør Lars Wigelstorp Andersen i sit indlæg kalder ”kreative forretningsmodeller, hvor der shoppes rundt i europæiske lovgivninger i EU”. SAS beskrev endnu en udfordring: De store selskaber fra Golfstaterne, der med statsstøtte bag haleroret erobrer terræn i Europæisk luftrum.

Lad mig sige det klart. Fortidens priser på over 5.000 kroner for en flyvebillet fra Billund eller København til London, Paris og Rom var for høje og udtryk for manglende konkurrence. Men nutidens priser har ingen bund. Og det er lige så galt. For det siger sig selv, at enhver balance er forsvundet helt, når det koster under 500 kroner og det halve af en rejse til Bornholm at flyve til Europas hovedstæder. Så er vi ved at lande der, hvor udviklingen kommer ud af kontrol.

Udfordringerne er store, og løsningerne skal findes via internationale aftaler, der handler om meget andet end deregulering, fri leg, laveste fællesnævner og regninger til de ansatte, lufthavne og flyselskaber, der ikke spiller med. Her er det strategisk allervigtigste, Danmark og den danske regering kan gøre, det er at flyve strategisk i front med krav, forslag og de rigtige alliancer.

Det er desuden tid at diskutere prisen for udledning af CO2 og øvrig miljøbelastning internationalt. Altså den form for regninger, der flyver ud i fremtiden. Der er brug for fair regulering, krav og vilkår for både marked, aktører og kunder. Kun et fair marked er et frit marked. Det gælder også i luftfartfarten.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

0:000:00