Debat

SAS: Flyselskaberne leverer, og det vil vi gerne blive ved med

DEBAT: Københavns Lufthavn har oplevet en meget større vækst, end nogen kunne forudse. Men investeringerne i ny kapacitet er imidlertid ikke fulgt med, skriver Lars Wigelstorp Andersen, direktør i SAS.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø / Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Wigelstorp Andersen
Direktør i SAS med ansvar for infrastruktur og Public Affairs 

29,1 millioner. Så mange passagerer fløj luftfartsselskaberne ind og ud af Københavns Lufthavn (CPH) i 2016.

Med godt 50 fly, 400 flyvninger om dagen og knap 11 millioner passagerer om året, der rejser ind, ud og gennem CPH, står SAS for en stor andel af trafikken. Derfor eksisterer der på det nærmeste et symbiotisk forhold mellem lufthavn og luftfartsselskab. Det skulle vi gerne være i stand til at udvikle sammen, også til gavn og glæde for passagererne og det danske samfund.

Indtil nu har SAS i kraft af sit netværk i Københavns Lufthavn (CPH) været garanten for en tilgængelighed, som ligger ud over, hvad passagerunderlaget for Københavns Lufthavn ellers giver mulighed for. Det er allerede slået fast i de analyser, som skal danne grundlag for regeringens luftfartspolitiske strategi.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Øget konkurrence
De fleste vil sikkert være enige i, at CPH er blandt de bedste lufthavne at være passager i. Og SAS’ passagerer har heller aldrig været så tilfredse med SAS, som de er nu. Så sammen står vi som udgangspunkt stærkt, og det skal vi værne om. Men vi skal også være konkurrencedygtige fremover. Det arbejder vi i SAS benhårdt på.

Men CPH må også være konkurrencedygtig. Ellers svigter væksten og de kunder, som kan vælge andre lufthavne at skifte fly i – transferpassagererne. Det er i forvejen dyrt for os alle i værdikæden at drive virksomhed i Danmark på grund af det høje omkostningsniveau sammenlignet med det, mange af vores konkurrenter har. Så det er ikke en mulighed at være gennemsnitlig på de faktorer, som vi selv kan påvirke. Vi må have højere effektivitet og produktivitet for at kunne konkurrere – nøjagtig som i andre brancher.

En luftfartsstrategi må se på mulighederne for en regulering, der sikrer øgede investeringer, sænker afgifterne og dermed styrker CPHs konkurrencedygtighed.

Investeringer halter efter 
CPH har oplevet en utrolig vækst de senere år og en meget større vækst, end nogen kunne forudse. Investeringerne i ny kapacitet er imidlertid ikke fulgt med, og der er ved at være trangt i lufthavnen for passagerne og ikke mindst bag kulisserne i de områder, som passagererne ikke ser, men som er væsentlige for en effektiv trafikafvikling.

På trods af det og på trods af at prisen på flybilletter på det nærmeste er i frit fald, så er afgifterne i Københavns Lufthavn steget år for år de seneste snart 20 år. En afgiftsbetaling til CPH på gennemsnitligt tæt på 200 kroner per billet betyder, at en stor og stadig større andel af billetprisen går til CPH – omkring 40 procent på SAS’ billigste indenrigsbilletter.

Det harmonerer ikke med, at CPH får flere passagerer, ikke investerer tilsvarende - og i øvrigt år efter år forbedrer sin egen effektivitet som Europas mest effektive lufthavn. Alle disse forhold burde betyde faldende afgifter til glæde for luftfartsselskaber og passagerer. Så selv om CPH og SAS er afhængige af hinanden, har en god dialog og et tæt samarbejde på mange områder, ser vi ikke helt ens på den del af vores relation. Vi er ikke lykkedes med at overbevise CPH om at investere i et tilstrækkeligt tempo og sætte priserne ned til et konkurrencedygtigt niveau. Der bør være plads til både øgede investeringer og lavere afgifter.

Luftfartsstrategi skal på banen med regulering
Eksempelvis har Oslo Lufthavn de seneste 6 år været igennem en 11 milliarder kroners udbygning med ny finger og ny terminal, som netop er indviet. Er prisen steget af den grund? Nej, og den er tilmed det halve af prisen i CPH, som i den tilsvarende periode har investeret for mindre end det halve af Oslo.

Da CPH er et monopol, består der allerede i dag lovregler, hvis formål er at sikre, at CPH af hensyn til sin samfundsmæssige rolle er konkurrencedygtig i kapacitets- og afgiftsmæssig henseende. Desværre har de ikke virket efter hensigten. Udviklingen er gået den forkerte vej.

Så mens vi fortsætter det gode samarbejde med CPH, må en luftfartsstrategi se på mulighederne for en regulering, der sikrer øgede investeringer, sænker afgifterne og dermed styrker CPHs konkurrencedygtighed. Kun herved kan SAS, som vi gerne vil, fortsat udvikle og udbygge vores netværk i samarbejde med Københavns Lufthavn og til glæde for Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars W. Andersen

Direktør for public affairs & infrastructure, SAS
cand.jur.

0:000:00