Aktører: Dumt at droppe grøn transportplan

FARVEL: Det er rigtigt ærgerligt, at arbejdet med en køreplan for grøn transport ikke bliver gjort færdigt, mener både transport- og grønne aktører. DI mener modsat, at det ikke får nogen større betydning.

Det vækker undren og kritik fra aktørerne, der deltog i arbejdet med Roadmap 2050, at arbejdet ikke gøres færdigt.
Det vækker undren og kritik fra aktørerne, der deltog i arbejdet med Roadmap 2050, at arbejdet ikke gøres færdigt.Foto: Colourbox.dk
Morten ØyenHjalte T. H. Kragesteen

Jeg anerkender, at det ikke er nogen nem opgave at få transport- og energisystemet til at spille sammen. Men når opgaven er så kompleks, som den er, har vi netop brug for en overordnet plan, der inddrager de mange elementer, der skal i spil.

Frida Frost
Formand, IDA

Det er tankevækkende, hvor lille viljen er for en grøn omstilling af transportsektoren.

Sådan lyder det fra bilejernes organisation FDM, efter at regeringen har skrottet arbejdet med en køreplan, som skal gøre den danske transport klimavenlig.

Sammen med en række andre organisationer sad FDM med i en af følgegrupperne under det tværministerielle arbejde med den såkaldte Roadmap 2050.

Dokumentation

Sagen kort – Roadmap for grøn transport

I juni 2013 lancerede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) forslaget om at lave en køreplan for grøn transport.

"Alle er enige om, at vi skal være uafhængige af fossile brændstoffer. Derfor er der behov for, at vi nu lægger en konkret plan for, hvordan vi når målet," sagde han til Altinget i juni 2013.

I august blev det sat i gang med den nye transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) for bordenden i et samarbejde med Klimaministeriet. Planen skulle følge op på regeringens klimaplan, der netop var præsenteret.

Formålet var at lægge en køreplan for, hvordan Danmark på kort og lang sigt kan arbejde hen mod målet om fossilfrihed i transportsektoren. Og så skulle planen komme med bidrag til Klimarådets arbejde.

Køreplanen har modtaget bidrag fra to følgegrupper. En gruppe med brancheorganisationer og en med grønne organisationer.

Det forlød i processen, at køreplanen skulle præsenteres i efteråret 2014, men det trak ud. Grønne organisationer var bekymrede, men kort før valgudskrivelsen lød det, at arbejdet fortsat var igang, men at det havde vist sig mere kompliceret.

Nu har Venstre-regeringen valgt, at arbejdet ikke skal gøres færdigt.

Altinget har fået aktindsigt i det sidste to udvekslede udkast til køreplanen. Det ene handler om udfordringerne på transportområdet. Den anden om mulige tiltag til at nå i mål. I alt fylder udkast til rapporterne 220 sider.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00