Debat

Aktører: Hurtigere forbindelse til Køben­havns Lufthavn vil forhindre spildtid

DEBAT: Tiden til Københavns Lufthavn og antallet af afgange er afgørende for de vilkår, der er for at drive eksportvirksomhed vest for hovedstaden, skriver direktør og borgmester i Odense Kommune.

Turene til og fra Københavns Lufthavn kan veksles til arbejdstid. Hvis rejsetiden er lang og forbundet med spildtid, er det unødvendig tabt arbejdstid, skriver aktører.
Turene til og fra Københavns Lufthavn kan veksles til arbejdstid. Hvis rejsetiden er lang og forbundet med spildtid, er det unødvendig tabt arbejdstid, skriver aktører.Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Visti og Peter Rahbæk Juel (S)
Direktør i Mobile Industrial Robots og borgmester i Odense Kommune

Der bliver lige nu arbejdet på at skabe et mere bæredygtigt og moderne jernbanenetværk i Danmark, der skal gøre det muligt at komme hurtigere mellem landsdelene.

På Fyn anlægges der snart en ny jernbane på Vestfyn, og det er allerede blevet muligt at reducere rejsetiden med tog til og fra København med den nye Ringsted-bane.

Det er en vigtig udvikling af vores grønne infrastruktur, som er med til at binde landet sammen, øge mobiliteten og igen skabe bedre forudsætninger for vækst og arbejdspladser.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I den udvikling er det også vigtigt at sikre hurtigere togforbindelser til Københavns Lufthavn. Tiden til lufthavnen og antallet af afgange har ganske enkelt afgørende betydning for de vilkår, der er for at drive eksportvirksomhed i Odense og andre steder vest for hovedstaden.

For lufthavnen er ikke bare omdrejningspunkt for en omfattende del af dansk turisme. Københavns Lufthavn fungerer også som adgangsport til verden for dansk erhvervsliv og som det sted, hvor medarbejdere fra udenlandske virksomheder ankommer, inden de drager videre ud i landet for at lave forretninger med danske virksomheder.

Når flyene ikke lander på Fyn, er det så meget vigtigere, at der er hurtige forbindelser hertil. 

Thomas Visti og Peter Rahbæk Juel (S)
Direktør i Mobile Industrial Robots og borgmester i Odense Kommune

Hovedbanegården er en flaskehals
Turene til og fra Københavns Lufthavn kan med andre ord veksles til arbejdstid, og er rejsetiden lang og forbundet med spildtid, er det unødvendig tabt arbejdstid.

Dertil kommer, at det trækker ned for udenlandske forretningsforbindelser, hvis de først skal vente længe på toget og derefter bruger unødig lang tid på for eksempel at komme til møde.

Her i Odense kan vi dagligt mærke, hvor vigtigt det er for medarbejdere og udenlandske forretningsforbindelser med nem og hurtig adgang til Københavns Lufthavn. Mange af vores virksomheder, som for eksempel den hastigt voksende robotindustri, er født globale. De eksporterer globalt og tiltrækker talent fra hele verden.

Når flyene ikke lander på Fyn, er det så meget vigtigere, at der er hurtige forbindelser hertil, så robotvirksomheder og resten af erhvervslivet kan fortsætte udviklingen og skabe flere arbejdspladser.

Derfor er det samfundsøkonomisk klogt at investere i en direkte togforbindelse mellem Roskilde og Kastrup uden om Københavns Hovedbanegård, den såkaldte Ring Syd, som dermed også kan blive koblet op på Timemodellen, altså ambitionen om, at det kun skal tage en time at komme med tog mellem Danmarks fire største byer.

I dag er Københavns Hovedbanegård en flaskehals for togtrafik ind og ud af København til skade for mobiliteten i hovedstadsområdet og for trafikken mellem landsdelene.

Læs også

Styrk togtrafikken på tværs af landet
I forhold til værdien for samfundet er der tale om en mindre investering, der vil gøre en stor forskel. En Ring Syd vil skære mere end 20 minutter af rejsetiden tur/retur fra Odense, resten af Fyn og Vestsjælland til Københavns Lufthavn.

Det vil gøre det yderligere attraktivt at tage toget. Både for private og for de mange tusinde medarbejdere fra danske og udenlandske virksomheder, der bruger Københavns Lufthavn som afsæt for at lave forretning.

Derfor er den såkaldte interne rente, som viser det samfundsmæssige afkast, også helt oppe på mellem 10 og 14 procent for Ring Syd. Lige så vigtig er den reduktion af CO2, der følger med, at flere tager toget og færre bilen til lufthavnen.

Lige nu har vi muligheden for at styrke togtrafikken på tværs af Danmark. DSB's nye køreplan, hvor der er kommet flere afgange og kortere rejsetid mellem Jylland/Fyn og København, er et første skridt.

Men hvis vi for alvor skal rykke noget, skal der flere kloge investeringer til antal afgange og kortere rejsetid. Ring Syd vil være endnu et skridt på vejen mod flere og hurtigere forbindelser til Københavns Lufthavn. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Rahbæk Juel

Borgmester (S), Odense Kommune, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg
BA i historie og samfundsfag (Syddansk Uni.), senior executive in state and local government (Harvard Uni.)

Thomas Visti Jensen

Ejer og formand, Visti Unlimited, serieinvestor
Elektriker (Syddansk Erhvervsskole 1997), ingeniør i elektronik (SDU 2001)

0:000:00