Autobranchen: Elbilsalget har kurs mod afgiftsmur

DEBAT: Danskerne vil gerne køre grønnere, men de er på vej mod en mur af afgift, der vil få salget af elbiler til at falde. Vi bør derfor erstatte registreringsafgiften med en klimabelastningsafgift, skriver Gitte Seeberg.

Af Gitte Seeberg,
Direktør, Autobranchen Danmark

Salget af elbiler i 2019 er på vej til at slå historisk rekord, og vi kan med sikkerhed sige, at der er gang i et lille, grønt opsving, som ikke bare er en tilfældighed. Men nær fremtid ser sort ud, for afgiften på elbiler står til at blive forhøjet.

Ved de seneste afgiftsstigninger på elbiler i årene 2016-2017 blev det tydeligt for enhver, hvad der sker med salget. Det samlede salg lød i 2015 på 4.311 elbiler, mens det i 2016 endte på 1.313. Helt galt gik det i 2017, hvor der kun blev solgt 699 elbiler.

Det skyldtes en stigning på først 20 procent og efterfølgende 40 procent i registreringsafgift for el- og brintbiler. Både i 2017 og mod slutningen af 2018 måtte Folketinget gribe ind, hvilket har givet en periode med midlertidig ro.

Og hvad er der sket? Salget har taget fart, for danskerne vil jo gerne køre grønnere. For udbuddet er større end nogensinde, og det vokser markant de næste par år.

Skrot vores gamle registreringsafgift
Men nu kører salget af elbiler igen direkte imod en slags automotiv Berlinmur. Den rigtige Berlinmur blev heldigvis revet ned for 30 år siden, men den danske registreringsafgift står endnu.

Afgiften er indført i 1925 i en tid, hvor det handlede om at styrke den danske handelsbalance ved at bremse importvarer – herunder biler. Allerede her lyser alle ikoner rødt i nutidens, digitale instrumentbræt.   

Registreringsafgiften er ganske enkelt ikke gearet til en grøn omstilling med lav-emissionsbiler i en tid, hvor der er mere brug for dem end nogensinde før. I stedet efterlades forbrugerne, autobranchen og embedsværket med et afgiftskludetæppe, der er yderst svært at administrere.

Derfor skal registreringsafgiften skrottes. Den skal erstattes af en teknisk afgift, hvor bilernes miljøbelastning dikterer afgiften.

Det fremmer alle former for motorteknologier, så længe de belaster omgivelserne mindst muligt. En teknisk bilafgift løser flere problemer:

  • Fremmer forbrugerlysten til at vælge grønne biler, fordi de beskattes mindst
  • Er langtidsholdbar i forhold til ny teknologi
  • Er et bedre arbejdsredskab for autobranchen og embedsværket
  • Er nemmere at forstå for bilkøberne
  • Bliver i større grad en adfærdsregulerende afgift frem for en engangsafgift 

Et dyrt opgør
Det er dog aldrig en snuptagsløsning at omlægge en afgift fundamentalt. Og det bliver langt fra en gratis omgang.

Derfor har AutoBranchen Danmark blandt andet bidraget med viden til transportkommissionen, som inden udgangen af 2019 forventes at fremlægge en delrapport for, hvordan staten med visionen om en million elbiler i 2030 forsat sikres 50 milliarder kroner fra bilrelaterede afgifter. 

I Norge giver et massivt salg af elbiler formentlig grå hår hos den siddende regering. En fremskrivning viser, at den norske stat går fra omkring 15 milliarder norske kroner i årlig indtjening fra den såkaldte ’engangsafgift’ til et rundt nul i 2025, fordi elbiler sælges uden afgift. Selv i et af verdens absolut rigeste lande må det vække bekymring.

Herhjemme må vi også indstille os på, at bilafgifter i fremtiden sandsynligvis vil fylde mindre på Danmarks samlede husholdningsbudget. I hvert fald indtil lav-emissionsbiler udgør langt den største del af salget. 

Ifølge De Økonomiske Råd er personbiler også pålagt større afgifter, end deres aftryk på klima, veje og skader retfærdiggør. 

Men transportsektoren skal og kan levere, så vi overholder Paris-aftalen fra 2015 og Mette Frederiksens erklærede mål om en CO2-reduktion på 70 procent. Og ved at skrotte vores forældede registreringsafgift garderer vi os bedst muligt – også når det handler om elbiler.

Forrige artikel DTL til V: I holder døren åben for social dumping og unfair konkurrence DTL til V: I holder døren åben for social dumping og unfair konkurrence Næste artikel EL-borgmester til Autobranchen: Bilforurening kan dræbe i byen EL-borgmester til Autobranchen: Bilforurening kan dræbe i byen
  • Anmeld

    Christoffer

    Ikke kun Danmark som har problemet

    Det er sku vigtigt at alle lande bakker op omkring produktion og salg af elbiler - der skal volumen på, så stykpris kommer ned - ligesom vi har set indenfor elektronik og sågar vindmøller - så væk med afgifter på elbile
    Hei
    Christoffer
    https://citizen21.se/

  • Anmeld

    Flemming V. Sørensen

    Afgiften modvirker alt det vi ellers gerne ville støtte

    Helt enig!

    Registreringsafgift på elbiler (også de dyre) er afgift og dermed modvirkning af alt det, danskerne efterspørger ved bilerne:
    - Længere rækkevidde
    - Kortere ladetid
    - Mere miljøvenlig produktion af batterier
    - Mere miljøvenlig produktion af bilerne selv
    - Endnu bedre sikkerhed i bilerne

    Derfor: Væk med registreringsafgiften på elbiler og erstat den med tiden med fornuftige afgifter i forhold til bilernes miljøpåvirkning, sikkerhed - og evt. deres bidrag til trængsel!