Barfoed afviser nye tal fra 5. spors-borgmestre

HØRING: Udvidelse af Hovedbanegården blev omdrejningspunkt i torsdagens åbne høring i Roskilde om nybygger- eller 5. spors-løsningen.
Foto: Altinget.dk
Kristian Aaskov Nielsen
Transportminister Lars Barfoed (K) havde nok ikke fået en siddeplads, hvis det ikke var fordi, han havde en plads i panelet. Der var nemlig helt fyldt op i auditoriet på Roskilde Rådhus, da der torsdag aften var inviteret til åben høring om udbygning af jernbanenettet i hovedstadsregionen.

Flere tilhører måtte tage til takke med ståpladser, da den letforsinkede transportminister gik på talerstolen for at tale for nybyggerløsningen frem for en 5. spors-løsning. Det var dog ikke forsinkelser, Lars Barfoed (K) skulle forsvare på mødet.

"Målet er at få en attraktiv kollektiv trafik, så folk vælger toget frem for bilen," sagde Lars Barfoed.

Uenighed om udbygning af Hovedbanegården
Det var nok også det eneste, som transportministeren og de ti kommuner, som foretrækker en 5. spors-løsning, kunne enes om. De 10 kommuner med Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler (K), i spidsen, kæmper i 11. time for det 5. spor og havde til mødet forberedt en analyse af tal fra Trafikstyrelsen.

"På baggrund af Trafikstyrelsens tal kan vi vurdere, at man med nybyggerløsningen ikke vil opnå en kapacitetsforøgelse uden udvidelse af Københavns Hovedbanegård," sagde Michael Ziegler. Han vurderede, at en sådan udbygning vil koste 4 mia. kr. Dermed vil budgettet skride i forhold til de 10 mia kr., som er afsat til en nybyggerløsning.

Denne vurdering var transportministeren dog langtfra enig i.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00