Debat

Bedre kontrol med udenlandske lastbiler

DEBAT: Mange udenlandske lastbiler fristes til at snyde med vejbenyttelsesafgiften. Politiet kan ikke umiddelbart stille noget op, skriver Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL. Han efterspørger bedre kontrol og en ændring af lovgivningen.
Det er ifølge Erik Østergaard,
adm. direktør i DTL på tide, at der gennemføres en effektiv kontrol og registrering af de udenlandske lastbiler.
Det er ifølge Erik Østergaard, adm. direktør i DTL på tide, at der gennemføres en effektiv kontrol og registrering af de udenlandske lastbiler.Foto: Nils Holm Christensen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik

Der tales for tiden meget om, hvilke privilegier udlændinge fra andre EU-lande har af danske velfærdsgoder, når de er til stede her i landet.

Et andet forhold - om udlændinge betaler det, de skal i Danmark - gør sig gældende, når udenlandske lastbiler kører på de danske motorveje uden at erlægge den afgift, der kræves for benyttelsen.

Sagen er, at mange udlændinge fristes til at snyde med vejbenyttelsesafgiften, der skal være betalt, inden lastbilen benytter sig af motorvejene. Politiet kan nemlig ikke umiddelbart stille noget op - for snyderiet skal have fundet sted "gentagne gange", som det hedder i loven, før en udlænding kan straffes for ikke at have betalt.

Første gang så lader man dem altså gå - men i den sorte gryde kommer de ikke, for politiet har store vanskeligheder ved at administrere, hvornår der så er tale om en strafbar gentagelse.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Effektiv kontrol og ny lovgivning
Hver dag passerer ca. 5.000 udenlandske lastbiler ind over de danske grænser. Hovedparten kører på motorvejene, som de altså skal huske at betale for at benytte.

De danske vognmænd trækkes til gengæld helt automatisk en gang om året af SKAT for at køre på alle landets veje. De kan her se sig selv presset i den benhårde konkurrence, der er om godset - udover det pres, der i forvejen er fra lavt betalte udenlandske chauffører i lastbiler fra syd- og østeuropæiske lavprislande.

De danske vognmænd trækkes til gengæld helt automatisk en gang om året af SKAT for at køre på alle landets veje. De kan her se sig selv presset i den benhårde konkurrence, der er om godset

Erik Østergaard
Administrerende direktør i Dansk Transport og Logistik

Det må være på tide, at der gennemføres en effektiv kontrol og registrering af de udenlandske lastbiler fx ved nummerpladegenkendelse. Samtidig skal lovgivningen ændres, så hammeren falder første gang, der snydes med afgiften.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00