Debat

Behov for balanceret cabotage-løsning

DEBATPANEL: Der er behov for utvetydige regler og skarp kontrol i spørgsmålet om cabotage. Det mener denne uges debattør Mike Legarth, trafikordfører for Det Konservative Folkeparti.
Researcher på portalerne Altinget | Forskning & Innovation, Altinget | By & Bolig samt Altinget | Transport. Studerer politisk kommunikation og ledelse på CBS.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En løsning, der tager behørigt hensyn til ønsket om også fremover at have et stærkt transporterhverv herhjemme, samtidig med at den også skal respektere virksomhedernes behov for at kunne få bragt deres varer fra A til B.

Mike Legarth
Transportordfører, Det Konservative Folkeparti
Af Mike Legarth
Transportordfører, Det Konservative Folkeparti

Spørgsmålet om cabotagekørsel fylder meget i det transportpolitiske landskab. Årsagen er
naturligvis, at holdningerne til cabotagekørsel spænder meget vidt både i transportbranchen og på Christiansborg.

God og balanceret løsning er afgørende
For Det Konservative Folkeparti er det helt afgørende, at der findes en god og balanceret løsning på området. En løsning, der tager behørigt hensyn til ønsket om også fremover at have et stærkt transporterhverv herhjemme, samtidig med at den også skal respektere virksomhedernes behov for at kunne få bragt deres varer fra A til B inden for nogle økonomiske rammer, der gør dem i stand til at være konkurrencedygtige på et stadigt mere konkurrencepræget marked.

Klare regler for hele EU
Fra Konservatives side er det først og fremmest vigtigt, at der skabes klare og utvetydige regler for cabotage. Og det skal vel at mærke være regler, der gælder inden for hele EU. Som politikere har vi derfor også et betydeligt ansvar for at være med til at presse på for at få EU til at sørge for, at det rent faktisk sker. I den forbindelse er det i øvrigt meget vigtigt, at der bliver tale om regler, der er til at forstå og administrere for aktørerne i branchen, samtidig med at de er til at kontrollere for myndighederne.

Skrap kontrol og mærkbare konsekvenser
Når de klare og utvetydige regler er på plads, skal de naturligvis følges op med en skarp kontrol fra politiets side. En af måderne, hvorpå det kan gøres lettere for politiet at kontrollere, om der er tale om ulovlig cabotage, er gennem digitale fragtbreve i lastbilerne, så det bliver nemmere at kontrollere kørselsmønsteret. Derudover skal bødestørrelsen for snyd også være så stor, at det for alvor kan mærkes hos dem, der overtræder reglerne.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

En skrap politikontrol forudsætter naturligvis, at politiet har mulighed for at klare en sådan. Derfor vil vi også meget gerne være med til at se på, hvordan der kan afsættes flere ressourcer til dette arbejde.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mike Legarth

Stifter, ejer og administrerende direktør i Connection Finans
diplomuddannelse i bestyrelsesarbejde, (INSEAD 2011), diplomuddannelse i ledelse, strategi og innovation (INSEAD 2010), politiassistent (København 1988), sergent (Livgarden 1982), delingsfører UN-Cypern (1981)

0:000:00