Behov for U-vending i trafikpolitik

Taber den kollektive trafik kampen om kunderne? Noget kunne tyde på det, mener Dansk Kollektiv Trafik og Det Økonomiske Råd.

Har den kollektive trafik en chance med den nuværende trafikpolitik? Det korte svar: Nej. Det lange svar: Næppe. Hvis man har en ambition om, at flere skal bruge kollektiv transport, så vil det ikke være tænkeligt med den nuværende struktur.

Peder Andersen
Sekretariatschef i Det Økonomiske Råd.

Den nuværende trafikpolitik skal nærmest gennemføre en trepunktsvending, hvis den kollektive trafik skal erobre større markedsandele, spår Per Henriksen fra Dansk Kollektiv Trafik. Den spådom bliver bakket op af såvel Det Økonomiske Råd som Center for Trafik og Transport.

"Har den kollektive trafik en chance med den nuværende trafikpolitik? Det korte svar: Nej. Det lange svar: Næppe. Hvis man har en ambition om, at flere skal bruge kollektiv transport, så vil det ikke være tænkeligt med den nuværende struktur," siger sekretariatschef i Det Økonomiske Råd Peder Andersen.

Hvis flere skal benytte kollektiv transport, skal danskernes adfærd reguleres gennem højere afgifter til bilisterne, og så skal politikerne i højere grad anlægge en samfundsøkonomisk vinkel på trafikinvesteringer. Sådan lød formaningerne fra Det Økonomiske Råd og Dansk Kollektiv Trafik på sidste uges TØF-konference i Korsør.

Privatiser Danske Statsbaner
Op gennem 90'erne blev stort set hele bussektoren udliciteret og ligeså med enkelte togstrækninger i Vestjylland. Ifølge Per Henriksen fra Dansk Kollektiv Trafik ville en tilsvarende privatisering af DSB give en mere effektiv kollektiv trafik.

"Det slører beslutningerne, når staten også skal være operatør. Ser man på Arrivas strækninger, så kører de med bedre kvalitet og til en samlet pris, der ligger 26 procent under, hvad DSB før hen gjorde," siger Per Henriksen.

Saml trafikselskaberne i København
Det er særdeles uheldigt for den kollektive trafik i København, at tre forskellige trafikkøbere, staten via DSB, HUR og Ørestads Selskabet, hver især lægger strategier for deres område - styringen burde klart integreres.

"Det ville gøre underværker i København, hvis S-tog, busser, regionalbaner og metro blev samlet under en hat - en styringsenhed. Det ville give mening, hvis der kun var en, der tog sig af opgaven, men det vil ministeren (Flemming Hansen, red.) ikke være med til - tiden er ikke moden, mener han," siger Per Henriksen.

Adfærdsregulering er en nødvendighed
Skæver man til vores nabolande over Nordsøen og Øresund, så har de på den ene eller anden måde adfærdsreguleret bilkørsel i storbyerne. Senest har Stockholm indført en betalingsring omkring byen, og det mener både Dansk Kollektiv Trafik og Det Økonomiske Råd, at man også burde indføre i Danmark.

"Trængselsproblemer bliver reduceret, og samtidig gør man det mere attraktivt at køre med kollektiv transport. Vores beregning viser, at der her og nu ikke er nogle gevinster at hente ved roadpricing, fordi det med nuværende teknologi er for dyrt. Derimod vil der allerede nu være en fordel ved at indføre en betalingsring omkring for eksempel København," siger Peder Andersen, sekretariatschef i Det Økonomiske Råd.

Der skal tænkes bredt
Regeringen har besluttet at nedsætte en Infrastrukturkommission, der skal analysere det fremtidige transportbehov. I august 2007 skal den komme med forslag og modeller til håndtering af den langsigtede infrastrukturudfordring frem til 2020/30. Nedsættelsen af en kommission er ikke ensbetydende med, at der kommer noget brugbart ud af det, mener Per Henriksen.

"Det afhænger af kommissoriet og deltagerkredsen. Hvis man henter tre langhårede forskere og ditto teknokrater fra diverse interesseorganisationerne, så får man ikke noget ud af det. Man skal tænke bredt." 

I såvel Det Økonomiske Råd som hos Dansk Kollektiv Trafik hilser man den nye generation af trafikordfører velkommen, der siger stop for studehandler. Der er behov for politikere, der ikke kun har øje for regional trafikpolitik, men som tør anlægge en samfundsøkonomisk vinkel på trafikinvesteringer og sætte langsigtede mål.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00