Billigere ture over Storebælt koster tre år på Femern-regning

SIDEEFFEKT: Aftalen om lavere takster over Storebælt vil ifølge transportministeren flytte så meget trafik fra den kommende Femerntunnel, at betalingen forlænges med tre år. Uansvarligt, lyder det fra SF.

Lavere takster over Storebælt vil ifølge transportminister Ole Birk Olesen dagligt få 500 flere biler til at fravælge Femern-tunnelen til fordel for Storebæltsbroen.
Lavere takster over Storebælt vil ifølge transportminister Ole Birk Olesen dagligt få 500 flere biler til at fravælge Femern-tunnelen til fordel for Storebæltsbroen.Foto: /Sund&Bælt/
Kim Rosenkilde

Fyn har udsigt til endnu flere biler på den i forvejen belastede motorvej, når taksten for Storebælt reduceres med de 25 procent, regeringen har aftalt med Dansk Folkeparti.

På sigt skulle 2.000 dagligt vælge en alternativ rute gennem Femerntunnellen, men det tal er med takstnedsættelsen reduceret til 1.500. Det skriver transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et svar til Folketingets Transportudvalg.

Ifølge ministeren vil de lavere takster for Storebælt få så mange flere til at vælge vejen over Fyn fremfor Femerntunnelen, at det forlænger tunnelens tilbagebetalingstid med tre år.

”Femerns økonomi har alle dage været meget presset. Så jeg frygter, at det her kan blive det berømte strå, der får kamelens ryg til at knække,” siger SF’s transportordfører, Karsten Hønge.

Det er vi meget trygge ved. Det giver os overhovedet ikke søvnløse nætter.

Kristian Pihl Lorentzen (V)
Transportordfører

SF er blandt de partier, der støtter Femern-forbindelsen. Og i den kreds af partier har der for få år tilbage været en stor diskussion om Femern-projektets økonomi. Beslutningen om at sænke taksterne på Storebælt giver bekymringerne fornyet liv.

”Vi har haft nogle meget lange og grundige drøftelser af det her. Og nu ændrer regeringen så forudsætningerne. Det er uansvarligt,” siger Karsten Hønge.

Plausible beregninger
Spørgsmålet omkring samspillet mellem Femern-forbindelsens økonomi og taksterne på Storebælt er blevet diskuteret i årevis.

I 2015 præsenterede konsulentvirksomheden Grontmij nogle samfundsøkonomiske beregninger, som viste, at Femern-projektet gjorde det utænkeligt, at en tur over Storebæltsbroen ville kunne gøres mere eller mindre gratis, når broen er tilbagebetalt.

”Nu taler man jo blot om en reduktion af taksterne. Men regeringens vurdering af forholdet mellem Femern-forbindelsens økonomi og taksterne for Storebælt lyder rimeligt plausible,” siger Brian Gardner Mogensen, der i sin tid lavede analysen for Grontmij, men i dag har startet sin egen konsulentvirksomhed, Realise.

Han peger på, at økonomien bag Femern er baseret på en forventning om, at over 700.000 biler årligt vil vælge at køre gennem Femerntunnelen frem for over Storebælt.

Regnet i runde tal svarer det til 2.000 biler dagligt. Et tal, som ifølge regeringen vil blive reduceret til 1.500 som direkte følge af de lavere takster på Storebælt.

Ingen søvnløse nætter hos Venstre
Hos Dansk Folkeparti vækker Ole Birk Olesens kosekvensberegninger til eftertanke.

”Det ændrer jo nogle forudsætninger, og spørgsmålet er, om det ændrer så meget, at det kan betyde noget for den endelige godkendelse af projektet. Det mangler vi svar på,” siger partiets transportordfører, Kim Christiansen.

Han vil også gerne vide, hvilke konsekvenser de lavere takster over Storebælt får for færgedriften både mellem Falster og Tyskland samt Molslinjens ruter over Kattegat.

Selvom tilbagebetalingen af Femern ifølge Ole Birk Olesen vil blive forlænget med tre år, så modsvares det ifølge ministeren en til en af, at der kan optages lån til en del af anlægsprojektet til en meget lav rente.

Men hvor tilbagebetalingens tid potentielt kunne være reduceret til 33 år, bliver den nu fastholdt på de oprindelige 36 år.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har derfor ingen kvababbelser i forhold til at sænke taksterne for Storebæltsbroen.

”Det er ukompliceret, fordi det magiske antal år for tilbagebetalingstiden er de 40 år, vi politisk har nikket ja til. Så det er vi meget trygge ved. Det giver os overhovedet ikke søvnløse nætter,” siger Kristian Pihl Lorentzen.

Dokumentation

Femern-tunnelens økonomi

Beregningerne bag Femern-forbindelsens økonomi viser, at lånene til finansiering af forbindelsen kan betales tilbage på 36 år. Det samlede budget lyder på 52,6 mia. kr. Det samlede tunnelbudget indeholder tillige en reserve på 7 mia. kr., som er fastlagt efter grundig ekstern gennemgang af projektets samlede økonomi og risici.

Finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen indebærer, at udgifterne til projektet finansieres gennem statsgaranterede lån, som skal tilbagebetales via brugerbetaling for de rejsende, der vælger at anvende vej- eller jernbaneforbindelsen. Det er således de kommende brugere af Femern Bælt-forbindelsen, der betaler for tunnelprojektet.

Hovedposten i anlægsbudgettet udgøres af fire store anlægskontrakter, som tilsammen dækker størstedelen af tunnelbyggeriet. I et intensivt forløb med entreprenørerne lykkedes det at få de første tilbudspriser forhandlet ned med 7 mia. kr., inden de bindende anlægskontrakter kunne underskrives 30. maj 2016.

Kontrakterne er betingede, så selve arbejdet ikke sættes i gang, før projektet er endeligt godkendt i Tyskland. Den forventes at komme på plads i 2018.

Danmark ejer den faste forbindelse. Det betyder, at overskuddet fra forbindelsen skal betale for de danske landanlæg i form af udvidelsen og elektrificeringen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby (et projekt til i alt 9,5 mia. kr. inklusiv reserver på 2 mia. kr.) samt for hovedparten af den efterfølgende drift og vedligehold af strækningen.

Alternativt skulle disse udgiter finansieres af de danske skatteydere.

Statsgarantimodellen blev også anvendt til finansiering af Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen.

Kilde: Sund & Bælt


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Hønge

MF (SF), medlem, SF’s landsledelse og daglige ledelse, 3. næstformand, Folketingets Præsidium
tømrer (Aarhus. 1983), journalist (DMJX 2013)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00