Blå partier holder døren på klem for Kattegatbro med tog

AFTALE: Regeringen og Dansk Folkeparti sadler om og vil nu også se på muligheden for at få en togforbindelse som en del af en fast forbindelse over Kattegat. Fornuftigt, lyder det fra Radikale.

Regeringen rækker nu hånden hen over den politiske midte og lægger op til videre analyser af en Kattegatbro med jernbane.
Regeringen rækker nu hånden hen over den politiske midte og lægger op til videre analyser af en Kattegatbro med jernbane.Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Vi vil gerne have et bredt flertal i Folketinget, som synes, at det er en god idé at gå videre med det her.

Ole Birk Olesen (LA)
Transport-, bygnings- og boligminister

Fremover skal biler og busser kunne drøne på motorvej direkte fra det vestlige Sjælland til det østlige Jylland med mulighed for at køre af på Samsø.

Det er i hvert fald drømmen i blå blok, som med en ny analyse i baghånden nu melder sig klar til at bruge yderligere 60 millioner kroner på nye, endnu grundigere undersøgelser af mulighederne for at etablere en bro over eller tunnel under Kattegat.

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) peger den nye analyse fra hans eget ministerium på, at ikke mindst en ren bilforbindelse vil være en god samfundsøkonomisk investering.

Dokumentation

De kommende undersøgelser

Der vil blive gennemført to forundersøgelser inden for det samlede beløb på 60 mio. kr. Det skyldes, at de fysiske løsninger for en ren vejforbindelse hhv. en kombineret vej- og jernbaneforbindelse er væsentligt forskellige. Ligesom en kombineret forbindelse ikke kan ses i direkte sammenhæng med en forbindelse, der er optimeret til vejtrafik alene.

Forundersøgelserne vil blandt andet indeholde en opdateret trafikal analyse, samfundsøkonomiske og miljømæssige analyser og undersøgelser af forskellige tekniske løsninger for den faste forbindelse samt forskellige linjeføringer. 

Forundersøgelserne sættes i gang primo 2019 og forventes at være færdig i løbet af 2021, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.

De øvrige partier (S, SF og RV) i forligskredsen bag Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009 vil blive tilbudt at tilslutte sig aftalen.

Læs hele den nye strategiske analyse af en fast forbindelse over Kattegat her.

Kilde: Transportministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00