Branchedirektør: Ingen er tjent med, at PostNord kvæler private transportører

DEBAT: Transportbranchen lider under det, der ligner en strategisk satsning for PostNord, nemlig at underbyde de private aktører for at sikre sig en større del af markedet. Og løber det ikke rundt, så kan der i sidste ende altid spædes til fra statskassen, skriver Jesper Gronenberg.

Af Jesper Gronenberg
Branchedirektør, SLD - Specialforeningen for Logistik og Distribution

Transportbranchens tålmodighed med PostNord er brugt op.

PostNords datterselskab PostNord Logistics, der transporterer paller og stykgods, præsenterede forleden et underskud for 2017 på hele 91 millioner kroner, samtidig med at selskabets egenkapital er væk.

Det ligner unægtelig en indikation på det, der har været mistanken i transportbranchen længe: At PostNord dumper priserne på stykgods med skattekroner i baghånden.

Markedet for stykgods i Danmark er massivt udfordret. Priserne og indtjeningen er for nedadgående, og de fleste transportvirksomheder kæmper for overhovedet at holde hovedet oven vande på dette marked.

Samtidig kan de se på et PostNord, der ikke alene får tilført over en milliard kroner i statsstøtte, men som også kører med dundrende underskud på den del af forretningen, der burde fungere på rent kommercielle vilkår.

Et forhold, der har fået vognmændenes organisation DTL til at henvende sig til konkurrencemyndighederne.

Det er ikke kun de mindre vognmænd, der er klemt.

SLD's medlemmer, som tæller 15 af de største danske transportvirksomheder på vejgodsområdet, er også trængt af den ublu konkurrence fra PostNord.

Den danske transportbranche bredt set lider under det, der ligner en strategisk satsning for PostNord, nemlig at underbyde de private aktører for at sikre sig en større del af markedet. Og løber det ikke rundt, så kan der i sidste ende altid spædes til fra statskassen.

Private transportører risikeres at kvæles
Hvor galt det kan gå, når man blander statsstøtte og konkurrence med private aktører, er Combusskandalen skrækeksemplet på.

Det statsejede busselskab Combus fik i slutningen af 1990’erne tilført ulovlig statsstøtte, dumpede priserne og udkonkurrerede adskillige private busvognmænd, som gik konkurs.

Da egenkapitalen var formøblet bort, blev Combus solgt til Arriva for sølle 100 kroner. Det er forhåbentlig ikke dér, vi er på vej hen med PostNord.

Den politiske tålmodighed med PostNord er åbenbart stor. Men det er helt uholdbart, at private virksomheder skal konkurrere med et statsejet foretagende, som får lov til at køre med kæmpeunderskud.

Det er vigtigt at undgå mistanke om, at statsstøtten indirekte går til prisdumping på stykgods. Derfor må der som minimum sikres fuldstændig vandtætte skotter mellem PostNord og den kommercielle stykgodsforretning, ledsaget af et krav om at Logistics-forretningen skal hvile i sig selv.

Allerhelst skulle PostNord splittes op, Logistics-forretningen frasælges, og staten undlade at konkurrere med private virksomheder.

Så kunne PostNord koncentrere sig om sin kerneopgave, nemlig den befordringspligtige udbringning af breve og visse pakker - og så overlade paller og stykgods til de private.

Ingen kan være tjent med, hvis private transportører kvæles, fordi de underbydes af en statsejet virksomhed.

Forrige artikel EL-borgmester om roadpricing: Mindre snak og mere handling, tak EL-borgmester om roadpricing: Mindre snak og mere handling, tak Næste artikel S: Den danske transportbranche bruger kattelem til social dumping S: Den danske transportbranche bruger kattelem til social dumping